Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-MASTER Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning Design
- Weight
- 45.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gjennom dette emnet skal studenten oppnå forståelse av forholdet mellom digital teknologi og læring historisk, samfunnsmessig, teoretisk og praktisk. Emnet legger grunnlaget for arbeidet i masterstudiet gjennom nettbaserte presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter, samt planlegging av individuell studieplan og pensum i samråd med mentor. Emnet gir i tillegg grunnlag for å undervise i hovedområdet Digital samtid i programfaget Informasjonsteknologi i videregående skole.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digital læringsdesign
- har avansert kunnskap om og kan benytte ulike forskningsmetodiske tilnærminger
- har innsikt i aktuelle teorier og resultater i forskning og utvikling i digitalt læringsdesign
Ferdigheter
Studenten
- kan undersøke et avgrenset tema på en faglig, gjennomtenkt og presis måte i løpet av et begrenset tidsrom
- kan analysere teorier, offentlige dokumenter, metoder og fortolkninger innenfor fagfeltet digital læringsdesign og relatere til egen problemstilling
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og bruke disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid i digital læringsdesign på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle selvstendig arbeid om digital læringsdesign
- kan anvende og vurdere relevante forskningsetiske problemstillinger
Content
Examination support material is permitted.
Teaching and learning methods
Through work with the literature and tasks in the course, the students will achieve competence to lead projects on development, research and learning purposes. The tuition is in English if English speaking students attend the course.
Course requirements
No prerequisites required.
Assessment
Masteroppgave med påfølgende muntlig, varighet på 45 minutter.
Studentene kan velge mellom to ulike formater på masteroppgaven:
A: Akademisk masteroppgave, basert på empirisk og/eller teoretisk forskningsmateriale
B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid
Ad A: Akademisk masteroppgave: Omfang ved individuell innlevering: 25 000 ord (+/- 10 %), eksklusive forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg. Når to studenter samarbeider skal oppgaven være på 30 000 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal oppgaven være på 35 000 ord (+/- 10 %).
Ad B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid: Masteroppgaven har to deler, et designprodukt og en skriftlig oppgave med begrunnelse for og evaluering av designproduktet. Designproduktets format avtales med veileder. Designproduktet vurderes ut fra formål, nytte, utforming, kreativitet og egen evaluering. Omfang av den skriftlige oppgaven: 10 000 ord (+/- 10 %). Når to studenter samarbeider skal den skriftlige oppgaven være på 12 500 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal den skriftlige oppgaven være på 15 000 ord (+/- 10 %).
I alle faglige tekster skal studenten bruke pensumlitteratur og supplere med annen akademisk litteratur. Studentens evne til å reflektere i forholdet teori/praksis vil være avgjørende i vurderingen av tekstene.
Avsluttende eksamen består av vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på 45 minutter. Ved designvitenskapelig oppgave skal også designproduktet gjøres tilgjengelig for sensorene (for eksempel ved en lenke fra den skriftlige delen av oppgaven).
Muntlig eksamen består av presentasjon av masteroppgaven og en samtale om sentrale problemstillinger i tilknytning til oppgaven. Studenter som har samarbeidet om masteroppgaven, presenterer masteroppgaven i fellesskap, tid ca. 20 minutter, mens den etterfølgende samtalen foregår med hver enkelt student, tid ca. 25 minutter.
Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Ny utsatt eksamen
Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang
Permitted exam materials and equipment
The course is fully net based. The course is organized around a case that will be evolving and unfolding during the course. The students will act as project management consultants in groups of 2-5 students. The course literature will be discussed in net chat meetings.
Grading scale
No requirements.
Examiners
The students will be evaluated according to a portfolio, consisting of a group report from the case work (see above), and a literature-based reflection over achieved learning on project management (3800 words +/- 10 %).
New/postponed exam
New/postponed exam will be organized the same way as the ordinary exam. If a student fails, a revised portfolio may be resubmitted.