EPN-V2

MAIKT-ISL Introduksjon til digitalt læringsdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Learning Design
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Gjennom dette emnet skal studenten oppnå forståelse av forholdet mellom digital teknologi og læring historisk, samfunnsmessig, teoretisk og praktisk. Emnet legger grunnlaget for arbeidet i masterstudiet gjennom nettbaserte presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter, samt planlegging av individuell studieplan og pensum i samråd med mentor. Emnet gir i tillegg grunnlag for å undervise i hovedområdet Digital samtid i programfaget Informasjonsteknologi i videregående skole.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert forståelse av teknologirelatert læringsteori og teknologihistorie, og forholdet mellom digital teknologi og læring fra et historisk, samfunnsmessig og praktisk perspektiv
    • har inngående kunnskap om perspektiver som kjønn, den flerkulturelle skolen, digital dømmekraft og utvikling i forhold til digital teknologi

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere eksisterende teorier og metoder innen fagområdet, og arbeide selvstendig med problemløsning med digitale verktøy
    • kan anvende søkeverktøy på en avansert måte, analysere og forholde seg kritisk til kilder og anvende disse i akademiske tekster

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante vitenskapelige tekster
    • har oversikt over vitenskapsteorietiske retninger
    • kan formidle eget arbeid gjennom muntlige presentasjoner og akademiske tekster
    • kan bidra til nytenkning i forhold til bruk av digital læringsdesign
    • kan kommunisere vitenskapelig om digital læringsdesign med akademikere så vel som allmennheten
  • Innhold

    Følgende inngår i Fellesemne i digital læringsdesign:

    • Digital kompetanse
    • Teknologirelatert læringsteori, teknologihistorie og trender i digital læringsdesign
    • Introduksjon til vitenskapsteoretiske emner
    • Teknologi, inkludering, likestilling og demokrati
    • IKT og utvikling
    • Aktuelle prosjekter i digital læringsdesign
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet bør tas i begynnelsen av studiet. Emnet er organisert som forelesninger, studentpresentasjoner og skriveverksteder.

    Det vil bli stilt krav om egenpresentasjon via internett, utvikling av plan for eget masterstudium, etablering av eget nettsted samt deltakelse i nettbaserte diskusjoner med presentasjoner, innlegg og kommentarer.

    Studentens nettsted, som etableres i fellesemnet, forutsettes brukt og videreutviklet gjennom hele studiet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:

    • Utvikle et nettsted som inneholder a) individuell plan for masterstudiet, b) tilrettelagt struktur for presentasjon av faglige refleksjoner og oppgaver i studiet og c) refleksjoner over erfaringer med nettbaserte diskusjoner.
    • Muntlig presentasjon av pensumlitteratur for medstudenter. Omfang: ca. 20 minutter
    • Faglig tekst skrevet i gruppe (3-5 personer), relatert til emnets pensum. Gruppeinndeling fastsettes av emnets lærere. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet 7 dager. Omfang: ca. 2000 ord (+/- 10 %).

    Ny/utsatt eksamen blir organisert på samme måte som ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått. Se generelle vurderingskriterier for karaktersetting i programplanen.

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til universitetets retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.