EPN-V2

MAIKT-ISL Introduksjon til digitalt læringsdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Learning Design
Studieprogram
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til høgskolens retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Forkunnskapskrav

Følgende inngår i fellesemnet IKT-støttet læring:

  • Digital kompetanse
  • Teknologirelatert læringsteori, teknologihistorie og trender i IKT-støttet læring
  • Introduksjon til vitenskapsteoretiske emner
  • Teknologi, inkludering, likestilling og demokrati
  • IKT og utvikling
  • Aktuelle prosjekter i IKT-støttet læring

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert forståelse av teknologirelatert læringsteori og teknologihistorie, og forholdet mellom digital teknologi og læring fra et historisk, samfunnsmessig og praktisk perspektiv
  • har inngående kunnskap om perspektiver som kjønn, den flerkulturelle skolen, digital dømmekraft og utvikling i forhold til digital teknologi

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier og metoder innen fagområdet, og arbeide selvstendig med problemløsning med digitale verktøy
  • kan anvende søkeverktøy på en avansert måte, analysere og forholde seg kritisk til kilder og anvende disse i akademiske tekster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante vitenskapelige tekster
  • har oversikt over vitenskapsteorietiske retninger
  • kan formidle eget arbeid gjennom muntlige presentasjoner og akademiske tekster
  • kan bidra til nytenkning i forhold til bruk av digital læringsdesign
  • kan kommunisere vitenskapelig om digital læringsdesign med akademikere så vel som allmennheten

Innhold

Følgende inngår i Fellesemne i digital læringsdesign:

    Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet bør tas i begynnelsen av studiet. Emnet er organisert som forelesninger, studentpresentasjoner og skriveverksteder.

    Det vil bli stilt krav om egenpresentasjon via internett, utvikling av plan for eget masterstudium, etablering av eget nettsted samt deltakelse i nettbaserte diskusjoner med presentasjoner, innlegg og kommentarer.

    Studentens nettsted, som etableres i fellesemnet, forutsettes brukt og videreutviklet gjennom hele studiet.

    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:

    • Utvikle et nettsted som inneholder a) individuell plan for masterstudiet, b) tilrettelagt struktur for presentasjon av faglige refleksjoner og oppgaver i studiet og c) refleksjoner over erfaringer med nettbaserte diskusjoner.
    • Muntlig presentasjon av pensumlitteratur for medstudenter. Omfang: ca. 20 minutter
    • Faglig tekst skrevet i gruppe (3-5 personer), relatert til emnets pensum. Gruppeinndeling fastsettes av emnets lærere. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.

    Vurdering og eksamen

    Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet 7 dager. Omfang: ca. 2000 ord (+/- 10 %).

    Ny/utsatt eksamen blir organisert på samme måte som ordinær eksamen.

    Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

    Vurderingsuttrykk

    Det gis en innføring i analyse av kvantitative data slik at studenten kan lese vitenskapelige artikler kritisk. Tema er: ulike design i kvantitative studier, forskjellige typer data, grunnleggende prinsipper ved univariat og bivariat analyse og hypotesetesting, tolking av deskriptive tabeller og figurer og etisk refleksjon om planlegging, gjennomføring og presentasjon av kvantitative studier. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder. PC-øvelser med statistikkpakken SPSS utgjør noe av undervisningen. Forskningsetiske prinsipper anvendes og ses i sammenheng med studiedesign, datainnsamling, resultatfremstilling og ved kritisk vurdering av forskningsresultater. Emnet MASYK/D4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart her.

    Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til universitetets retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.