EPN-V2

MAIKT-DESIGN Deltakende design Emneplan

Engelsk emnenavn
Participatory Design
Studieprogram
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Students should achieve an overview over the methodology of participation in the planning, design and implementation of new and changed digital systems. They should, through work with the course literature and the participative development project, obtain ability to initiate, organize and perform participatory design projects.

Further, the course provides competence to teach in the main theme Nettsteder og multimedier in the programme topic Informasjonsteknologi 1 and the main theme Planlegging og dokumentasjon in the programme topic Informasjonsteknologi 2 in the Norwegian secondary school.

The tuition is in English if English speaking students attend the course.

Forkunnskapskrav

No prerequisites required.

Læringsutbytte

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of the methodology of participatory design
  • can apply knowledge on participatory design and action research to new application areas and user groups

Skills

The student

  • can initiate, organize and perform participatory design projects
  • can analyse existing theories and models in order to organize a participatory design project

General competence

The student

  • can analyse relevant challenges of participatory design as a method for system development
  • can apply achieved knowledge on action research in relation to participatory design
  • can communicate theories and challenges of participatory design and action research both to researchers and other communities

Innhold

Gradert skala A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for ergoterapeuters arbeidsoppgaver innen behandling og rehabilitering
  • gjøre rede for diagnoser innen nevrologi, ortopedi, revmatologi og indremedisin og beskrive konsekvenser for aktivitet og deltakelse
  • gjøre rede for kartleggingsinstrumenter som benyttes ved kognitiv funksjonsutredning
  • kan begrunne kartlegging og tiltak ut fra relevant teori
  • gjøre rede for forskning og utviklingsarbeid innen ortopedi, revmatologi og nevrologi som er relevant for ergoterapipraksis

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende The Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E), Model of Human Occupation (MOHO) og begrepsmodellen til Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) i behandling og rehabilitering
  • bruke kartleggingsinstrumentet Canadian Occupational Performance Measure (COPM)
  • planlegge og gjennomføre førstegangssamtale med brukere
  • gjennomføre sensomotorisk undersøkelse ved skade i sentralnervesystemet
  • anvende metoder for opptrening ved reumatologiske lidelser med fokus på ADL (aktiviteter i dagliglivet)
  • anvende metoder for opptrening etter skade i sentralnervesystemet med fokus på ADL
  • tilrettelegge, gradere og instruere i aktivitet ved kognitive funksjonsutfall
  • kartlegge og gjennomføre opptrening av håndfunksjon
  • anvende biomekanisk kunnskap i utforming av håndortoser
  • anvende prinsipper for forflytning i forhold til ergonomi og trening av mobilitet
  • prinsipper for tilpassing av rullestoler
  • teknikker for rullestolkjøring
  • veilede i utprøving av og trening i bruk av tekniske hjelpemidler

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vise innsikt i utfordringer mennesker med funksjonsnedsettelser møter i storbyen i forhold til tilgjengelighet og mulighet for deltakelse
  • anvende en klientsentrert tilnærming i samtale med bruker
  • redegjøre muntlig og skriftlig for systematisk arbeid med klienter

Vurdering og eksamen

The exam is an individual written report from the project, according to given criteria. Length: 3750 words +/- 10 %.

New/postponed;exam

New/postponed exam will be organized in the same way as the ordinary exam. A revised report can be submitted.

Hjelpemidler ved eksamen

Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk tilstedeværelse i ferdighetstrening, introduksjoner til emnet, seminarer og veiledet gruppearbeid.

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Tidspunkt: 2. semester.

Sensorordning

Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.