EPN-V2

MAHEL4300 Familiens helse - Skolebarn og unge 6-20 år Emneplan

Engelsk emnenavn
The Health of the Family - School Children and Adolescents 6-20 Years
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet fokuserer på skolebarn og unge i alderen 6 - 20 år og deres vekst og utvikling fysisk, psykisk og sosialt på befolknings-, gruppe- og individnivå. Det legges vekt på beskyttelses- og risikofaktorer, samt hva som bidrar til helse og mestring på ulike arenaer i oppvekstmiljøet.

    Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger vektlegges, brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid er sentralt. Relevante teorier og metoder, samt veiledning og undervisning som inngår i det helsefremmede og forebyggede arbeidet vektlegges. Bestått emne gir studenten rekvisisjonsrett for prevensjon.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan kritisk vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor skolebarn, ungdom og deres omsorgspersoner på ulike nivåer
    • kan analysere barn og unges fysiske, psykiske og sosiale utvikling og helse, samt oppvekstmiljø
    • kan analysere og drøfte kunnskap om veiledning og kommunikasjon rettet mot relevante brukere
    • kan kritisk vurdere temaer knyttet til utvidet rekvisisjonsrett

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende relevante metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid på ulike nivå til barn og unge i alderen 6 - 20 år samt deres omsorgspersoner
    • kan analysere og vurdere barn og unges utvikling og behov samt gjennomføre kunnskapsbaserte tiltak knyttet til deres helse og livskvalitet
    • kan analysere og vurdere behov for tiltak og tverrfaglig samarbeid, eventuelt videre henvisning
    • kan vurdere og begrunne veiledningsformer og pedagogiske tilnærminger i møte med barn, unge og deres omsorgspersoner
    • kan rekvirere og administrere prevensjonsmidler

    Generell kompetanse

    • kan analysere og anvende kunnskapsbasert metode innenfor skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom
    • kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen
    • kan anvende kultursensitiv tilnærming til barn, ungdom og deres omsorgspersoner
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. Studentene gis en times veiledning i løpet av første uke av prosjekteksamen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Individuelt arbeidskrav som knyttes til rekvisisjonsrett av prevensjonsmidler.

  • Vurdering og eksamen

    Prosjekteksamen i gruppe på 2-3 personer, over 14 dager. Omfang: Inntil 3000 ord.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.

  • Emneoverlapp

    -