Studieinfo emne MAHEL4300 2021 HØST
MAHEL4300 Familiens helse - Skolebarn og unge 6-20 år Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Health of the Family - School Children and Adolescents 6-20 Years
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR
2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet fokuserer på skolebarn og unge i alderen 6 - 20 år og deres vekst og utvikling fysisk, psykisk og sosialt på befolknings-, gruppe- og individnivå. Det legges vekt på beskyttelses- og risikofaktorer, samt hva som bidrar til helse og mestring på ulike arenaer i oppvekstmiljøet.
Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger vektlegges, brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid er sentralt. Relevante teorier og metoder, samt veiledning og undervisning som inngår i det helsefremmede og forebyggede arbeidet vektlegges. Bestått emne gir studenten rekvisisjonsrett for prevensjon.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor skolebarn, ungdom og deres omsorgspersoner på ulike nivåer
- kan analysere barn og unges fysiske, psykiske og sosiale utvikling og helse, samt oppvekstmiljø
- kan analysere og drøfte kunnskap om veiledning og kommunikasjon rettet mot relevante brukere
- kan kritisk vurdere temaer knyttet til utvidet rekvisisjonsrett
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid på ulike nivå til barn og unge i alderen 6 - 20 år samt deres omsorgspersoner
- kan analysere og vurdere barn og unges utvikling og behov samt gjennomføre kunnskapsbaserte tiltak knyttet til deres helse og livskvalitet
- kan analysere og vurdere behov for tiltak og tverrfaglig samarbeid, eventuelt videre henvisning
- kan vurdere og begrunne veiledningsformer og pedagogiske tilnærminger i møte med barn, unge og deres omsorgspersoner
- kan rekvirere og administrere prevensjonsmidler
Generell kompetanse
- kan analysere og anvende kunnskapsbasert metode innenfor skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom
- kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen
- kan anvende kultursensitiv tilnærming til barn, ungdom og deres omsorgspersoner
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. Studentene gis en times veiledning i løpet av første uke av prosjekteksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuelt arbeidskrav som knyttes til rekvisisjonsrett av prevensjonsmidler.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe på 2-3 personer, over 14 dager. Omfang: Inntil 3000 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.
Emneoverlapp
-