EPN

MAHEL4300 Familiens helse - Skolebarn og unge 6-20 år Emneplan

Engelsk emnenavn
The Health of the Family - School Children and Adolescents 6-20 Years
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet fokuserer på skolebarn og unge i alderen 6 - 20 år og deres vekst og utvikling fysisk, psykisk og sosialt på befolknings-, gruppe- og individnivå. Det legges vekt på beskyttelses- og risikofaktorer, samt hva som bidrar til helse og mestring på ulike arenaer i oppvekstmiljøet.

Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger vektlegges, brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid er sentralt. Relevante teorier og metoder, samt veiledning og undervisning som inngår i det helsefremmede og forebyggede arbeidet vektlegges. Bestått emne gir studenten rekvisisjonsrett for prevensjon.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten

  • kan kritisk vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor skolebarn, ungdom og deres omsorgspersoner på ulike nivåer
  •  kan analysere barn og unges fysiske, psykiske og sosiale utvikling og helse, samt oppvekstmiljø
  • kan analysere og drøfte kunnskap om veiledning og kommunikasjon rettet mot relevante brukere
  • kan kritisk vurdere temaer knyttet til utvidet rekvisisjonsrett

Ferdigheter 

Studenten

  • kan anvende relevante metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid på ulike nivå til barn og unge i alderen 6 - 20 år samt deres omsorgspersoner
  • kan analysere og vurdere barn og unges utvikling og behov samt gjennomføre kunnskapsbaserte tiltak knyttet til deres helse og livskvalitet
  • kan analysere og vurdere behov for tiltak og tverrfaglig samarbeid, eventuelt videre henvisning
  • kan vurdere og begrunne veiledningsformer og pedagogiske tilnærminger i møte med barn, unge og deres omsorgspersoner
  • kan rekvirere og administrere prevensjonsmidler

Generell kompetanse  

  • kan analysere og anvende kunnskapsbasert metode innenfor skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom
  • kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen
  • kan anvende kultursensitiv tilnærming til barn, ungdom og deres omsorgspersoner

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. Studentene gis en times veiledning i løpet av første uke av prosjekteksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuelt arbeidskrav som knyttes til rekvisisjonsrett av prevensjonsmidler.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i gruppe på 2-3 personer, over 14 dager. Omfang: Inntil 3000 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.

Emneoverlapp

-