EPN-V2

MAHEL4100 Folkehelsearbeid på befolknings-, gruppe- og individnivå Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health Work on Population, Group and Individual Level
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet har fokus på helsesykepleiers helsefremmende og forebyggende arbeid for barn, unge og deres familie/omsorgsgivere på befolknings, - gruppe- og individnivå, innenfor kommunehelsetjenesten, på helsestasjon for barn (0-5 år), i skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom (6-20 år), samt miljørettet helsevern/smittevern og flyktninghelsetjeneste. Emnet tar utgangspunkt i sentrale teorier og metoder innen folkehelsevitenskap. Fagområdets historie og plass i dagens samfunn er sentralt. Emnet er forankret i helsepolitiske føringer, rammebetingelser og lovverk som er sentrale for helsesykepleiers fagutøvelse.  Kunnskapsbasert praksis (forskning, empiri og brukerperspektiv i like deler) står sentralt i emnet. 

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap 

    Studenten

    • kan analysere og kritisk vurdere sentrale teoretiske perspektiver innenfor helsefremmende og forebyggende arbeid på befolknings-, gruppe- og individnivå  
    • kan kritisk reflektere over hvordan variasjon i helsekompetanse påvirker brukergruppers mestring og hvordan de forstår, vurderer og anvender helseinformasjon
    • kan gjøre rede for helsesykepleiers rolle i samfunnet
    • kan gjøre rede for samfunnets forvaltningsnivå og beslutningsprosesser som har betydning for fagutøvelsen og for det tverrsektorielle folkehelsearbeidet
    • kan kritisk vurdere ulike kulturers betydning for det helsefremmende- og forebyggende arbeidet
    • kan gjøre rede for etniske grupper og urbefolkningers rettigheter
    • kan drøfte etikk i relasjon til inkludering og likeverd

    Ferdigheter 

    Studenten

    • kan anvende en kunnskapsbasert tilnærming i det systematiske folkehelsearbeidet
    • kan arbeide helsefremmende og forebyggende i møte med barn, unge og deres familier inklusive flyktninghelsetjenesten
    • kan planlegge, administrere og utvikle helsesykepleietjenesten i kommunen i overensstemmelse med lover, forskrifter, rammebetingelser og lokale forhold
    • kan identifisere behov for, kartlegge, initiere og utføre smittevernarbeid, herunder barnevaksinasjonsprogrammet

    Generell kompetanse  

    • kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse
    • kan vurdere, samt formidle kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov, og videre utøve en kultursensitiv tilnærming i arbeidet
    • kan reflektere over etiske dilemmaer i fagutøvelsen med utgangspunkt i ulike etiske prinsipper og teorier
    • kan implementere og gjennomføre tiltak som bidrar til å redusere sosiale ulikheter i helse
    • kan analysere og kritisk vurdere sentrale teoretiske perspektiver innenfor epidemiologi
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

    • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
    •  skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i gruppe på maks 5 studenter med muntlig presentasjon av oppgaven
    • gjennomført og bestått digital flervalgstest, med tre forsøk innen en uke

  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen over 5 timer

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer vurderer hver besvarelse. Tilsynssensor vurderer eksamensoppgaven og sensorveiledning.  

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlapp med HEL6120 Folkehelsevitenskap og folkehelsearbeid på individ- og gruppenivå, 10 stp. for studenter uteksaminert 2016 - 2018.                                                                       10 studiepoeng overlapp med HEL6920 Folkehelsevitenskap og folkehelsearbeid på individ- og gruppenivå, 15 stp. for studenter uteksaminert 2019 og 2020.