EPN-V2

MAHAB4200 (Re)habilitering som kunnskapsfelt og profesjonell praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation as Knowledge and Practice
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Forkunnskapskrav

Gradert skala A-F.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere hvordan det legges til rette for brukermedvirkning på tjeneste- og systemnivå
  • kan analysere kunnskapstranslasjon og kunnskapsbasert praksis i (re)habilitering
  • kan vurdere betydningen av organisatoriske og institusjonelle rammer for (re)habiliteringsvirksomheten
  • kan analysere (re)habilitering som begrep, kunnskapsfelt og område for politisk og faglig styring

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide kunnskapsbasert i tverrprofesjonell praksis i (re)habilitering
  • kan kommunisere aktivt og effektivt i samhandling med profesjonelle, tjenestebrukere og pårørende
  • kan integrere og anvende ulike former for kunnskap i arbeidet med å utvikle og kvalitetsforbedre (re)habiliteringspraksis
  • kan reflektere over hvordan profesjonelle kan utvikle rehabiliteringstjenestene slik at ulike grupper i samfunnet blir likeverdige tjenestebrukere
  • kan aktivt anvende kunnskap om sammenhengene mellom individnivå, tjenesteorganisering og politisk styringsnivå i utviklingen av (re)habiliteringspraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og drøfte utfordringer knyttet til organiseringen av (re)habiliteringstjenester
  • kan analysere hvordan teknologisk utvikling kan bidra til innovasjon i (re)habiliteringstjenestene
  • kan reflektere kritisk over ny kunnskap og anvende den i arbeid med å forbedre (re)habiliteringspraksis
  • kan analysere strukturelle forhold innen (re)habilitering og hvordan de kan endres gjennom ansvars- og oppgavefordeling

Arbeids- og undervisningsformer

Gjennomført emne MAELD4100 Fysioterapi for hjemmeboende eldre personer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet har 10 stp. overlapp med FYSEL6010 fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp - tema tiltak og behandling

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen, i form av et skriftlig arbeid som utarbeides i løpet av emneperioden. Arbeidet gjennomføres individuelt med et omfang på 2000-2500 ord eller i gruppe på to studenter med et omfang på 3500-4000 ord. Studenten(e) utvikler selv en problemstilling i samråd med emnets undervisere.

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten(e) anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Emnet har 10 stp. overlapp med MAREH4000 Rehabilitering som kunnskap og praksis, 20 stp.