EPN-V2

MAHAB4200 (Re)habilitering som kunnskapsfelt og profesjonell praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation as Knowledge and Practice
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    (Re)habilitering som praksisfelt bygger på gjeldende lovverk og organisatoriske rammer og emnet gir en grundig innføring i det formelle rammeverket. Kunnskapsbasert praksis står sentralt og emnet gir innsikt i rehabiliteringsfeltets faglige oppbygging gjennom forskning, begrepsutvikling, politisk styring og brukermedvirkning på systemnivå. Teknologisk innovasjon i tjenestetilbudene blir diskutert som et viktig element i kvalitetsforbedring i (re)habilitering.

    Det stilles store krav til gjennomføring av kunnskapsbasert praksis og samarbeid mellom tjenestenivåer i (re)habilitering. Emnet legger derfor stor vekt på å utvikle innsikt og ferdigheter i utvikling av (re)habilitering som et praksisfelt der samarbeid finner sted mellom profesjoner, og mellom tjenestenivåer.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan vurdere hvordan det legges til rette for brukermedvirkning på tjeneste- og systemnivå
    • kan analysere kunnskapstranslasjon og kunnskapsbasert praksis i (re)habilitering
    • kan vurdere betydningen av organisatoriske og institusjonelle rammer for (re)habiliteringsvirksomheten
    • kan analysere (re)habilitering som begrep, kunnskapsfelt og område for politisk og faglig styring

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan arbeide kunnskapsbasert i tverrprofesjonell praksis i (re)habilitering
    • kan kommunisere aktivt og effektivt i samhandling med profesjonelle, tjenestebrukere og pårørende
    • kan integrere og anvende ulike former for kunnskap i arbeidet med å utvikle og kvalitetsforbedre (re)habiliteringspraksis
    • kan reflektere over hvordan profesjonelle kan utvikle rehabiliteringstjenestene slik at ulike grupper i samfunnet blir likeverdige tjenestebrukere
    • kan aktivt anvende kunnskap om sammenhengene mellom individnivå, tjenesteorganisering og politisk styringsnivå i utviklingen av (re)habiliteringspraksis

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan tilrettelegge for og drøfte utfordringer knyttet til organiseringen av (re)habiliteringstjenester
    • kan analysere hvordan teknologisk utvikling kan bidra til innovasjon i (re)habiliteringstjenestene
    • kan reflektere kritisk over ny kunnskap og anvende den i arbeid med å forbedre (re)habiliteringspraksis
    • kan analysere strukturelle forhold innen (re)habilitering og hvordan de kan endres gjennom ansvars- og oppgavefordeling
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 3-4 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføreres mellom samlingene.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
  • Vurdering og eksamen

    Prosjekteksamen, i form av et skriftlig arbeid som utarbeides i løpet av emneperioden. Arbeidet gjennomføres individuelt med et omfang på 2000-2500 ord eller i gruppe på to studenter med et omfang på 3500-4000 ord. Studenten(e) utvikler selv en problemstilling i samråd med emnets undervisere.

    Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten(e) anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    Emnet har 10 stp. overlapp med MAREH4000 Rehabilitering som kunnskap og praksis, 20 stp.