EPN

MAHAB4200 (Re)habilitering som kunnskapsfelt og profesjonell praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation as Knowledge and Practice
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

(Re)habilitering som praksisfelt bygger på gjeldende lovverk og organisatoriske rammer og emnet gir en grundig innføring i det formelle rammeverket. Kunnskapsbasert praksis står sentralt og emnet gir innsikt i rehabiliteringsfeltets faglige oppbygging gjennom forskning, begrepsutvikling, politisk styring og brukermedvirkning på systemnivå. Teknologisk innovasjon i tjenestetilbudene blir diskutert som et viktig element i kvalitetsforbedring i (re)habilitering.

Det stilles store krav til gjennomføring av kunnskapsbasert praksis og samarbeid mellom tjenestenivåer i (re)habilitering.  Emnet legger derfor stor vekt på å utvikle innsikt og ferdigheter i utvikling av (re)habilitering som et praksisfelt der samarbeid finner sted mellom profesjoner, og mellom tjenestenivåer.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten  

  • kan vurdere hvordan det legges til rette for brukermedvirkning på tjeneste- og systemnivå
  • kan analysere kunnskapstranslasjon og kunnskapsbasert praksis i (re)habilitering
  • kan vurdere betydningen av organisatoriske og institusjonelle rammer for (re)habiliteringsvirksomheten
  • kan analysere (re)habilitering som begrep, kunnskapsfelt og område for politisk og faglig styring

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan arbeide kunnskapsbasert i tverrprofesjonell praksis i (re)habilitering
  • kan kommunisere aktivt og effektivt i samhandling med profesjonelle, tjenestebrukere og pårørende
  • kan integrere og anvende ulike former for kunnskap i arbeidet med å utvikle og kvalitetsforbedre (re)habiliteringspraksis
  • kan reflektere over hvordan profesjonelle kan utvikle rehabiliteringstjenestene slik at ulike grupper i samfunnet blir likeverdige tjenestebrukere
  • kan aktivt anvende kunnskap om sammenhengene mellom individnivå, tjenesteorganisering og politisk styringsnivå i utviklingen av (re)habiliteringspraksis

Generell kompetanse  

Studenten

  • kan tilrettelegge for og drøfte utfordringer knyttet til organiseringen av (re)habiliteringstjenester
  • kan analysere hvordan teknologisk utvikling kan bidra til innovasjon i (re)habiliteringstjenestene
  • kan reflektere kritisk over ny kunnskap og anvende den i arbeid med å forbedre (re)habiliteringspraksis
  • kan analysere strukturelle forhold innen (re)habilitering og hvordan de kan endres gjennom ansvars- og oppgavefordeling

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 3-4 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføreres mellom samlingene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen, i form av et skriftlig arbeid som utarbeides i løpet av emneperioden. Arbeidet gjennomføres individuelt med et omfang på 2000-2500 ord eller i gruppe på to studenter med et omfang på 3500-4000 ord. Studenten(e) utvikler selv en problemstilling i samråd med emnets undervisere.

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten(e) anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Emnet har 10 stp. overlapp med MAREH4000 Rehabilitering som kunnskap og praksis, 20 stp.