Programplaner og emneplaner - Student
MAHAB4200 (Re)habilitering som kunnskapsfelt og profesjonell praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Rehabilitation as Knowledge and Practice
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.
Forkunnskapskrav
Gradert skala A-F.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere hvordan det legges til rette for brukermedvirkning på tjeneste- og systemnivå
- kan analysere kunnskapstranslasjon og kunnskapsbasert praksis i (re)habilitering
- kan vurdere betydningen av organisatoriske og institusjonelle rammer for (re)habiliteringsvirksomheten
- kan analysere (re)habilitering som begrep, kunnskapsfelt og område for politisk og faglig styring
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide kunnskapsbasert i tverrprofesjonell praksis i (re)habilitering
- kan kommunisere aktivt og effektivt i samhandling med profesjonelle, tjenestebrukere og pårørende
- kan integrere og anvende ulike former for kunnskap i arbeidet med å utvikle og kvalitetsforbedre (re)habiliteringspraksis
- kan reflektere over hvordan profesjonelle kan utvikle rehabiliteringstjenestene slik at ulike grupper i samfunnet blir likeverdige tjenestebrukere
- kan aktivt anvende kunnskap om sammenhengene mellom individnivå, tjenesteorganisering og politisk styringsnivå i utviklingen av (re)habiliteringspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og drøfte utfordringer knyttet til organiseringen av (re)habiliteringstjenester
- kan analysere hvordan teknologisk utvikling kan bidra til innovasjon i (re)habiliteringstjenestene
- kan reflektere kritisk over ny kunnskap og anvende den i arbeid med å forbedre (re)habiliteringspraksis
- kan analysere strukturelle forhold innen (re)habilitering og hvordan de kan endres gjennom ansvars- og oppgavefordeling
Arbeids- og undervisningsformer
Gjennomført emne MAELD4100 Fysioterapi for hjemmeboende eldre personer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har 10 stp. overlapp med FYSEL6010 fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp - tema tiltak og behandling
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen, i form av et skriftlig arbeid som utarbeides i løpet av emneperioden. Arbeidet gjennomføres individuelt med et omfang på 2000-2500 ord eller i gruppe på to studenter med et omfang på 3500-4000 ord. Studenten(e) utvikler selv en problemstilling i samråd med emnets undervisere.
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten(e) anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Emnet har 10 stp. overlapp med MAREH4000 Rehabilitering som kunnskap og praksis, 20 stp.