EPN-V2

MAFYSD4500 Samhandling - kroppsperspektiver og relasjoner i behandling og rehabilitering Emneplan

Engelsk emnenavn
Embodiment and Relationships in Treatment and Rehabilitation
Studieprogram
Masterstudium i fysioterapi
Masterstudium i fysioterapi - deltidsstudium
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Den bio-psyko-sosiale modellen av helse, sykdom og funksjonshemming er et paradigmeskifte i helsefaglig virksomhet. Emnet følger opp dette skiftet gjennom å definere behandlende og rehabiliterende arbeid som samhandling. Denne samhandlingen tar utgangspunkt i at funksjonsnedsettelsen er omdreiningspunktet i et samarbeid mellom pasienten/klienten, profesjonelle, familien, arbeidsplassen og andre nære sosiale omgivelser. Behandling og rehabilitering finner slik sted i et nettverk av tett forbundne aktører. Emnet tar også opp ulikheter i hvordan sykdom anerkjennes, hvordan omgivelsene kan tilrettelegges for ulikheter i funksjon, og hvordan kronisk syke og funksjonshemmede kan oppleve ulike former for utestenging.

Emnet legger vekt på å knytte sammen innsikter fra forskningsresultater og teoriutvikling med det konkrete møtet mellom pasient/rehabiliteringsklient og behandler.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • den levde kroppen i perspektiver fra fenomenologi og narrativ teori
  • kommunikasjon i møtet mellom pasient/klient og profesjonell
  • ulikheter i forutsetninger for å ta del i den behandlende og rehabiliterende prosess
  • betydningen av pasientens eller rehabiliteringsklientens personlige biografi og livsverden for behandling og rehabilitering
  • hvordan omgivelsenes materielle utforming og kulturelle verdier får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere betydningen av ulike forståelser av forholdet mellom pasient/klient, profesjonell og omgivelser
  • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
  • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere mellommenneskelige og sosiale forhold som får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
  • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
  • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid og seminarer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal gjøre bruk av ett av følgende typer materiale:

  • et møte mellom behandler og pasient/rehabiliteringsklient tilgjengelig på for eksempel YouTube
  • en avidentifisert refleksjon fra egen praksis
  • et intervju med en fagprofesjonell
  • tekster fra et fagtidsskrift (ikke forskningsartikler)

Materialet skal presenteres for medstudenter og faglærer og diskuteres i lys av pensumlitteratur. Varighet: 15-20 minutter.

Studenten har to forsøk på å få godkjent arbeidskravet før ordinær eksamen og ett tredje før ny eksamen.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan levere eksamensoppgaven.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:Læringsutbyttene

Eksamensform: Hjemmeeksamen over 4 uker, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget skal være 3000-3500 ord på individuell oppgave og 4000-4500 ord på gruppeoppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Se fagplanen.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående innsikt i sentrale teorier i samfunnsfag
  • har inngående innsikt i sentrale forskningsmetoder i samfunnsfag
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om hvordan samfunnsvitenskapelig teori og metode kan anvendes i skolerettet forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og forholde seg kritisk til sentrale teorier og bruken av disse i analysen av praksisfeltet, samt planlegge og gjennomføre undervisning som fremmer elevens samfunnsvitenskapelige tenkemåter
  • kan identifisere og drøfte faglige problemstillinger basert på kunnskap om samfunnsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med masterfaget som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger i samfunnsfag knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid i samfunnsfag som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen