Studieinfo emne MAFYS4400 2020 HØST
MAFYS4400 Kvalitativ forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet inneholder en grunnleggende innføring i ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon, kommunikasjon og formidling av kvalitativ forskning.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign
- inngående kunnskap om bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
- utvikle et kvalitativt forskningsdesign
- velge og begrunne egnede forskningsmetoder
- analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
- anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative arbeidsoppgaver og prosjekter
- analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ingen arbeidskrav i emnet.
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Vurderingsmetode: Individuell hjemmeeksamen over 3 uker. Besvarelse på 3000-3500 ord.
Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.