EPN

MAFYS4400 Kvalitativ forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative Methodology
Studieprogram
Masterstudium i fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet inneholder en grunnleggende innføring i ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse.  Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon, kommunikasjon og formidling av kvalitativ forskning.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om kvalitative  forskningsdesign
  • inngående kunnskap om bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger som kan besvares ved  bruk av kvalitativ metode
  • utvikle et kvalitativt forskningsdesign
  • velge og begrunne egnede forskningsmetoder
  • analysere, tolke og formidle empirisk materiale  ved bruk av kvalitativ metode

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
  • anvende teoretiske  kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative arbeidsoppgaver og prosjekter
  • analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Det veksles mellom forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ingen arbeidskrav i emnet.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsmetode: Individuell hjemmeeksamen over 3 uker. Besvarelse på 3000-3500 ord.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.