EPN-V2

MAFYS4200 Vitenskapsteori og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science and Research Ethics
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet inneholder grunnleggende innføring i ulike vitenskapsteoretiske retninger med fokus på temaer med spesiell relevans for helsefagene som kunnskaps- og virksomhetsområde. Sentrale temaer er forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap, evidensbasert og erfaringsbasert kunnskap, vitenskapelig realisme og konstruktivisme, og mellom holisme og reduksjonisme. Ulike menneskesyn drøftes og eksempler på ulike teoretiske innfallsvinkler til kroppen diskuteres. Emnet tar opp utfordringer for helsefaglig teori og praksis i møte med moderne vitenskap.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har inngående kunnskap om

    • den levde kroppen i perspektiver fra fenomenologi og narrativ teori
    • kommunikasjon i møtet mellom pasient/klient og profesjonell
    • ulikheter i forutsetninger for å ta del i den behandlende og rehabiliterende prosess
    • betydningen av pasientens eller rehabiliteringsklientens personlige biografi og livsverden for behandling og rehabilitering
    • hvordan omgivelsenes materielle utforming og kulturelle verdier får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere betydningen av ulike forståelser av forholdet mellom pasient/klient, profesjonell og omgivelser
    • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
    • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere mellommenneskelige og sosiale forhold som får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
    • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
    • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, gruppearbeid og seminarer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Studenten skal gjøre bruk av ett av følgende typer materiale:

    • et møte mellom behandler og pasient/rehabiliteringsklient tilgjengelig på for eksempel YouTube
    • en avidentifisert refleksjon fra egen praksis
    • et intervju med en fagprofesjonell
    • tekster fra et fagtidsskrift (ikke forskningsartikler)

    Materialet skal presenteres for medstudenter og faglærer og diskuteres i lys av pensumlitteratur. Varighet: 15-20 minutter.

    Studenten har to forsøk på å få godkjent arbeidskravet før ordinær eksamen og ett tredje før ny eksamen.

    Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan levere eksamensoppgaven.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Hjemmeeksamen over fire uker, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget skal være 3000-3500 ord på individuell oppgave og 4000-4500 ord på gruppeoppgave.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.