EPN

MAFE3100 Systems Engineering Emneplan

Engelsk emnenavn
Systems Engineering
Studieprogram
Kompletterende ingeniør- og teknologiutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Systems Engineering gir en grunnkompetanse i hvordan man utvikler analyserer og løser komplekse flerfaglige ingeniørutfordringer.

Dette innebærer helhetstenking med fokus på:

  • sluttbrukerens behov
  • prosjektledelsens behov, kostnader, tidsrammer og framdrift
  • ingeniørteamet eller spesialistenes kapasitet og kunnskapsnivå 

Det legges vekt på å utvikle helhetstankegang og systemforståelse uten beregning av enkeltkomponenter. Emnet bygger på første og andre årskurs i ingeniørstudiet.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte. Definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • grunnleggende prinsipper i systemtenkning og potensiell anvendelse
  • holistisk og reduksjonistisk prosjektfokus
  • prosjekters livssyklus fra ide til avhending 
  • interessenter (stakeholders) og deres krav
  • designkonsepter
  • funksjonellanalyse og systemkrav
  • designrevisjoner
  • integrasjon verifikasjon og validering av prosjekter  

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre systemanalyse av komplekse flerfaglige ingeniørutfordringer
  • handtere og presentere i komplekse ingeniørutfordringer
  • løse caseoppgaver

Kompetanse

Studenten har

  • grunnleggende forståelse av kompleksiteten i brukerkrav sammen med organisasjonens evner til å tilfredsstille disse
  • kompetanse til å delta i faglige diskusjoner og kunne analysere virkelige system
  • en helhetsforståelse av flere av de mest krevende og komplekse ingeniør og samfunnsutfordringer vårt samfunn har, samt kunne kommunisere dette mot fagmiljøet og mot samfunnet for øvrig.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet undervises med utvalgte forelesninger i auditorium, med hovedvekt på caseløsning i grupper og enkeltvis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Åtte case-oppgaver (to individuelle, seks i grupper) som presenteres i plenum og med obligatorisk fremmøte.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjektoppgave i gruppe (3-4 deltakere) med tilhørende presentasjon. Antall sider totalt: 10-100.

Eksamen kan ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Emneansvarlig

Arne Henriksen