EPN-V2

MAFE3100 Systems Engineering Emneplan

Engelsk emnenavn
Systems Engineering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Systems Engineering gir en grunnkompetanse i hvordan man utvikler analyserer og løser komplekse flerfaglige ingeniørutfordringer.

    Dette innebærer helhetstenking med fokus på

    • sluttbrukerens behov
    • prosjektledelsens behov, kostnader, tidsrammer og framdrift
    • ingeniørteamet eller spesialistenes kapasitet og kunnskapsnivå

    Det legges vekt på å utvikle helhetstankegang og systemforståelse uten beregning av enkeltkomponenter. Emnet bygger på første og andre årskurs i ingeniørstudiet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte. Definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • grunnleggende prinsipper i systemtenkning og potensiell anvendelse
    • holistisk og reduksjonistisk prosjektfokus
    • prosjekters livssyklus fra ide til avhending
    • interessenter (stakeholders) og deres krav
    • designkonsepter
    • funksjonellanalyse og systemkrav
    • designrevisjoner
    • integrasjon verifikasjon og validering av prosjekter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjennomføre systemanalyse av komplekse flerfaglige ingeniørutfordringer
    • handtere og presentere i komplekse ingeniørutfordringer
    • løse caseoppgaver

    Kompetanse

    Studenten har

    • grunnleggende forståelse av kompleksiteten i brukerkrav sammen med organisasjonens evner til å tilfredsstille disse
    • kompetanse til å delta i faglige diskusjoner og kunne analysere virkelige system
    • en helhetsforståelse av flere av de mest krevende og komplekse ingeniør og samfunnsutfordringer vårt samfunn har, samt kunne kommunisere dette mot fagmiljøet og mot samfunnet for øvrig.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet undervises med utvalgte forelesninger i auditorium, med hovedvekt på caseløsning i grupper og enkeltvis.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Åtte case-oppgaver (to individuelle, seks i grupper) som presenteres i plenum og med obligatorisk fremmøte.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig prosjektoppgave i gruppe (3-4 deltakere) med tilhørende presentasjon. Antall sider totalt: 10-100.

    Eksamen kan ikke påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

  • Emneansvarlig

    Arne Henriksen