Programplaner og emneplaner - Student
MAERN5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
- Omfang
- 50.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Individuelt arbeid med masteroppgaven og veiledning. Veksling mellom nettundervisning, forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretisk begrunne dette i en yrkespedagogisk praksis. Det er lagt opp til skriveseminar og noe felles undervisning i samlingsukene. Det er en forventning om at studentene selv innhenter nødvendig litteratur på bibliotek og databaser. Selvvalgt pensum skal godkjennes av veileder (1200 sider).
Forkunnskapskrav
Følgende tre arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Levere en prosjektbeskrivelse knyttet til masteroppgaven på 1500 ord +/- 10% i løpet av 5. semester (individuelt eller i gruppe på to studenter)
- Arbeidskrav 2: Presentasjon av prosjektbeskrivelsen med hverandrevurdering i løpet av 6. semester (individuelt eller i gruppe på to studenter)
- Arbeidskrav 3: Levere et refleksjonsnotat 6. semester, for å dokumentere eget læringsutbytte både ferdighets- og kunnskapsmessig, etter nærmere kriterier gitt av fagansvarlig. Individuelt, på 1000 ord +/- 10%
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning og læringsgrupper). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.
Læringsutbytte
Masteroppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to studenter. Dersom to studenter skriver masteroppgaven sammen, så skal hver students selvstendige arbeid synliggjøres i forordet i oppgaven. Oppgaven kan utformes som en monografi, se alternativ 1 nedenfor, eller i artikkelformat med overbyggende kappe, se alternativ 2 nedenfor.
Eksamen består av en vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på inntil 40 minutter. Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Alternativ 1: Vitenskapelig monografi
- Studenter kan skrive en vitenskapelig monografi.
- Omfang 25.000 ord +/- 10%, ved samskriving 30.000 ord +/- 10%
Alternativ 2 - Artikkel med overbyggende kappe
- Studenter kan skrive en vitenskapelig artikkel med overbyggende kappe. Omfang på artikkelen blir bestemt av forfatterveiledningen til det enkelte tidsskrift. Det er ikke krav om publisering.
- Omfang på overbyggende kappe: 8.000 ord +/- 10%, ved samskriving 10.000 ord +/- 10% ord
Utdypende formelle krav til masteroppgaven er utarbeidet og ligger på OsloMets læringsplattform.
Ny/utsatt eksamen
- det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 3-6 masterseminarer med fremlegg og tilbud til studenten(e) om 20 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.
Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.
Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.
I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
Vurdering og eksamen
Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen. Individuell muntlig eksamen der karakteren kan justeres.
Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:
- Monografi: Anbefalt omfang på en monografisk oppgave er 22.000 ord +/- 10%
- Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift, samt et fordypningsnotat/kappe som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet, og kappen skal ha et omfang på inntil 10.000 ord.
Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.
Individuell muntlig eksamen inntil 40 minutter med utgangspunkt i masteroppgaven. I begynnelsen av muntlig eksamen skal kandidaten holde en 10-15 minutters presentasjon av masteroppgaven.
Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høgskoleloven.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Veileder deltar ikke i karakterfastsettingen. Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.
Vurderingsuttrykk
Innholdet i emnet tar utgangspunkt i studentenes egne erfaringer fra utdanning og arbeidsliv, og det forutsettes at studentene bruker sin profesjonelle erfaring aktivt i utvikling av ny kunnskap. Ulike yrkespedagogiske forskningstradisjoner, -tilnærminger, -metoder og teoretiske perspektiver vektlegges.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor vurderer hver besvarelse. Studentens veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.