EPN-V2

MAERGD4000 Intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv Emneplan

Engelsk emnenavn
Interventions in Everyday Life and Work
Studieprogram
Masterstudium i ergoterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar utgangspunkt i teorier om aktivitet, deltagelse og inkludering fra ergoterapi, og aktivitetsvitenskap og andre fag for å forstå hverdags- og arbeidsliv, men også hva som kan hemme og fremme deltagelse gjennom livsløpet. Hovedfokus er utvikling av intervensjoner for å fremme helse, aktivitet og samfunnsdeltagelse, oversikt over ulike former for intervensjoner og kritisk analyse av disse. Temaer som empowerment, bedringsprosesser, motivasjon og klientsentrert praksis står sentralt. Fokus er også på samfunnsmessige utfordringer som inngår i utviklingen av et mer inkluderende arbeidsliv og samfunn.

Studenter vil ha mulighet til å videreføre temaer fra dette emnet når de senere tar MAERGD4100, Kunnskapstranslasjon.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om hvordan hverdags- og arbeidsliv kan forstås ut fra aktivitetsvitenskap og teorier om aktivitet
  • oversikt over forskningsmetoder anvendt innen intervensjonsforskning rettet mot hverdags- og arbeidsliv
  • inngående kunnskap om ulike perspektiver for å forstå hverdags- og arbeidslivet i relasjon til helse og samfunnsdeltakelse
  • inngående kunnskap om fasiliterende faktorer og barrierer for arbeidsdeltagelse
  • inngående kunnskap om relasjoner mellom hverdags- og arbeidsliv
  • inngående kunnskap om enkeltintervensjoner og programmer hvor tilrettelegging er tiltak

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskapsgrunnlaget for ergoterapi og aktivitetsvitenskap til intervensjonsutvikling og forskning på hverdags- og arbeidsliv
  • analysere og anvende utvalgte teorier og modeller relatert til hverdags- og arbeidsliv
  • anvende forskningslitteratur om intervensjoner som har relevans for hverdags- og arbeidsliv
  • kritisk analysere relasjonen mellom profesjonell intervensjonspraksis, -empowerment-, bedringsprosesser, motivasjon og klientsentrert praksis
  • kritisk vurdere og bruke resultater fra primær- og sekundær intervensjonsforskning for å fremme deltagelse i hverdags- og arbeidsliv
  • utvikle kunnskap om enkeltintervensjoner og -programmer som bruker tilrettelegging for å fremme deltagelse i hverdags- eller arbeidsliv
  • analysere intervensjonsbeslutninger i relasjon til kontekst, etnisitet, kjønn og sosial tilhørighet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle forskningsresultater til medstudenter, kolleger og allmennheten
  • reflektere kritisk over hvilken betydning aktivitetsmønster, livsstil, kultur, alder, sosial tilhørighet og kjønn har for deltagelse i hverdags- og arbeidsliv

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminarer, oppgaver, gruppearbeid, muntlige presentasjoner og selvstudier. Gjennom hele emnet legges det til rette for at studentene skal arbeide med en skriftlig oppgave som skal leveres til eksamen; se Vurdering nedenfor. Den skriftlige oppgaven er å utarbeide prosjektskisse for masteroppgaven. Studentene får veiledning i grupper av faglærer på oppgaven, og de oppfordres til å samarbeide for å drøfte og gi tilbakemeldinger på hverandres oppgaver underveis. Videre får de to timer individuell veiledning av en ansatt ved ergoterapiutdanningen, fortrinnsvis den som senere skal veilede studenten på masteroppgaven. Disse to timene går av de 25 timene som er avsatt til veiledning på masteroppgaven.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

Vurdering og eksamen

I dette emnet gjennomfører studentene et IT-prosjekt for å skape interesse for IT-utdanningene. For å nå publikumet, skal studentene presentere prosjektet på et relevant arrangement, som for eksempel utdanningsmesser, skolebesøk, åpen dag, osv. Andre relevante samfunnskontakt-prosjekter kan også vurderes i samråd med veileder.

Forutsetning for å kunne ta samfunnskontakt prosjekt er at studenten avtaler prosjekt-temaet med en intern veileder ved OsloMet og får prosjekttemaet godkjent av emneleder før semesterstart.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen ut over opptakskrav.

Vurderingsuttrykk

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • er bevisst relevante samfunnsmessige problemstillinger knyttet til teknologiutviklingen
  • behersker flere metoder for å kommunisere informasjon om teknologiutvikling til et variert publikum.
  • forstår de forskjellig faktorene som påvirker forståelse for IT og motivasjon til å lære mer om IT-relaterte problemstillinger.

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • presentere et teknisk produkt eller prosjekt på en forståelig måte til et publikum med variert nivåer av faglig kunnskap om IT
  • presentere og diskutere rollen som IT spiller i samfunnet, med aktuelle eksempler fra hverdagslivet, nyhetssaker og populærkulturen.
  • beherske metoder for å engasjere og involvere publikum gjennom gjenkjennelige eksempler og gode historier.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • presentere og diskutere IT-relaterte temaer til et bredt publikum.
  • kommunisere klart skriftlig og muntlig om IT-relaterte problemstillinger til et publikum som ikke nødvendigvis er datakyndig.
  • motivere og engasjere et variert publikum ved hjelp av aktuelle problemstillinger innen IT

Sensorordning

Jevnlig oppfølging av prosjektarbeidet av en prosjektveileder. Det skal skrives en rapport som beskriver prosjektet og hva studenten har fått ut av deltakelse i prosjektet.

Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.