EPN-V2

MAEND4400 Automation in Building Course description

Course name in Norwegian
Byggautomasjon
Study programme
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Automasjonssystemer integrert i bygninger kan redusere energibruk og holde bygningers inneklima på et akseptable nivå. Det finnes flere reguleringsprinsipper for styring og regulering av energitekniske anlegg og i dag benyttes moderne datateknologi og feltbusser ved prosjektering av bygningsautomatikk.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om styring -og reguleringsteknikk
  • spesialisert kunnskap om algoritmene for P, PI og PID regulatorer
  • inngående kjennskap til prinsippene for DDC regulatorer, PLS enheter
  • avansert kunnskap om BUS systemer og sentralt driftskontrollanlegg
  • spesialisert kunnskap om pådragsorganer og aktuatorer.
  • inngående kunnskap om ulike alternative reguleringssystemer for oppvarming, kjøling, ventilasjon og belysning.
  • kunnskap om PC-basert modellering -og simulering av ventilasjon varme- og klima-anlegg med hensyn på styring og regulering

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen styring, regulering og bygg- automasjon på en selvstendig måte
  • vurdere inneklima, energibruk og driftskostnad relatert til automasjons-systemer integrerte i bygninger
  • velge riktige metoder for styring og regulering av oppvarming, kjøling, ventilasjon, -og belysning- anlegg
  • beregne pådragsorganers maksimalkapasitet og finne karakteristikkenes kurveform
  • beregne og vurdere tidskonstant for ulike komponenter av regulering systemer
  • tegne og beskrive blokkskjema og Process og Instrument diagram (P&iD) for regulerings systemer
  • gjennomføre stabilitetsanalyse av regulerings-systemer
  • analysere sentralt driftskontrollanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjoner for inneklima samt redusere energibruk og driftskostnad

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre prosjekt der styring, regulering og byggautomasjon inngår
  • bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser

Teaching and learning methods

Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • Tre individuelle øvinger, hver på tre til fem sider.

Assessment

Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.

Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på tre til fem studenter og som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes.

Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.

Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.

Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

The aim of this course is to provide an overview of the transition of migrants from arrival to work and capacity building through education for various migrant groups. The course takes up the issue of employment in various types of work and unemployment. Other themes are the operation and function of public integration programmes, the study of discrimination, competence about diversity and the framework for employee protection. Social dumping and discretionary inequalities in work and capacity building will be covered.

Grading scale

None

Examiners

Have an understanding of the meaning of work life and education for integration of migrants in Norway. Have an understanding of inclusion and exclusion mechanisms in Norway-s labour markets and education systems.

Knowledge

The student has knowledge of

  • how work life functions in connection with various migrant groups
  • discrimination and how various types of discrimination can be overcome
  • the Introduction Programme and other measures for increasing integration of migrants into work life
  • work possibilities for migrants from the EEA-area
  • vulnerability tied to unemployment for migrant groups
  • the risk of marginalization for those on the periphery of work life
  • the intersectional effects of gender, class and ethnicity
  • alternative approaches for evaluating integration measures

Skills

The student is able to

  • understand recent shifts in the labor market impacting migrants
  • account for challenges tied to the risk of marginalization for those on the periphery of work life
  • see challenges tied to the differing educational pathways available to migrants

General competence

The student will be able to

  • reflect over the meaning of work and education for integration into Norwegian society
  • understand the role of work life as a social arena in connection with various migrant groups
  • critical reflect over relevant mechanisms in society that might lead to inclusion or exclusion of immigrants in the labour market and educational system