Studieinfo emne MAELD4200 2022 HØST
MAELD4200 Fysioterapi for eldre personer med redusert funksjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiotherapy for Elderly People with a Disability
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Eldre med store fysiske og/eller kognitive problemer utgjør hovedgruppen innen institusjonshelsetjenesten. Hovedfokus er på utredning, behandling, helsebevarende og rehabiliterende virksomhet. Emnet tar utgangspunkt i ulike teoretiske perspektiver og det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av eksisterende kunnskapsgrunnlag for undersøkelse, behandling, rehabilitering og forebyggende tiltak. Emnet omhandler også prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapipraksis.
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført emne MAELD4100 Fysioterapi for hjemmeboende eldre personer.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.
Det forutsettes at studenten har/eller skaffer seg tilgang til fysioterapifaglig arbeid med eldre personer ved gjennomføring av emnet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- kritisk analysere teorier, prinsipper og begreper for kunnskapsbasert praksis i forhold til eldre personer med funksjonsnedsettelse
- analysere egen profesjonsrolle og funksjon innen behandling og rehabilitering av eldre personer med funksjonsnedsettelse
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere kroppslig funksjon, aktivitet og deltakelse hos eldre personer som bor i institusjon
- prioritere, planlegge, gjennomføre og evaluere ulike intervensjoner for eldre personer med funksjonsnedsettelse
- analysere faglige og profesjonelle spørsmål knyttet til kunnskapsbasert praksis
- integrere kunnskap fra forskning med klinisk erfaring og pasientens erfaring og preferanser
- kritisk analysere utfordringer og barrierer ved implementering av evidensbaserte intervensjoner i klinisk praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til faglig utvikling innenfor fysioterapi for eldre personer
- analysere faglige, profesjonelle og etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis i fysioterapi for eldre personer
- kommunisere om fagspesifikke problemstillinger knyttet til fysioterapi for eldre personer til kollegaer, pasienter og pårørende
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning. Undervisning gjennomføres samlingsbasert med 2 samlinger hver på 5 dager, hvorav 1 dag settes av til selvstudier med veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver, samt på gruppeveiledning.
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen, i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To sensorer vurderer hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Emnet har 10 stp. overlapp med FYSEL6010 fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp - tema tiltak og behandling