Programplaner og emneplaner - Student
MAELD4200 Fysioterapi for eldre personer med redusert funksjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiotherapy for Elderly People with a Disability
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:
- Naturfagdidaktikk 1-2
- Kropp og helse 1-2
- Jorda 1
- Kjemi 1-2
- Fysikk 1-2
Anbefalte forkunnskaper
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.
Det forutsettes at studenten har/eller skaffer seg tilgang til fysioterapifaglig arbeid med eldre personer ved gjennomføring av emnet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- kritisk analysere teorier, prinsipper og begreper for kunnskapsbasert praksis i forhold til eldre personer med funksjonsnedsettelse
- analysere egen profesjonsrolle og funksjon innen behandling og rehabilitering av eldre personer med funksjonsnedsettelse
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere kroppslig funksjon, aktivitet og deltakelse hos eldre personer som bor i institusjon
- prioritere, planlegge, gjennomføre og evaluere ulike intervensjoner for eldre personer med funksjonsnedsettelse
- analysere faglige og profesjonelle spørsmål knyttet til kunnskapsbasert praksis
- integrere kunnskap fra forskning med klinisk erfaring og pasientens erfaring og preferanser
- kritisk analysere utfordringer og barrierer ved implementering av evidensbaserte intervensjoner i klinisk praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til faglig utvikling innenfor fysioterapi for eldre personer
- analysere faglige, profesjonelle og etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis i fysioterapi for eldre personer
- kommunisere om fagspesifikke problemstillinger knyttet til fysioterapi for eldre personer til kollegaer, pasienter og pårørende
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning. Undervisning gjennomføres samlingsbasert med 2 samlinger hver på 5 dager, hvorav 1 dag settes av til selvstudier med veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver, samt på gruppeveiledning.
Vurdering og eksamen
Undervisningsspråk: Norsk
(Re)habilitering som praksisfelt bygger på gjeldende lovverk og organisatoriske rammer og emnet gir en grundig innføring i det formelle rammeverket. Kunnskapsbasert praksis står sentralt og emnet gir innsikt i rehabiliteringsfeltets faglige oppbygging gjennom forskning, begrepsutvikling, politisk styring og brukermedvirkning på systemnivå. Teknologisk innovasjon i tjenestetilbudene blir diskutert som et viktig element i kvalitetsforbedring i (re)habilitering.
Det stilles store krav til gjennomføring av kunnskapsbasert praksis og samarbeid mellom tjenestenivåer i (re)habilitering. Emnet legger derfor stor vekt på å utvikle innsikt og ferdigheter i utvikling av (re)habilitering som et praksisfelt der samarbeid finner sted mellom profesjoner, og mellom tjenestenivåer.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering.
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere hvordan det legges til rette for brukermedvirkning på tjeneste- og systemnivå
- kan analysere kunnskapstranslasjon og kunnskapsbasert praksis i (re)habilitering
- kan vurdere betydningen av organisatoriske og institusjonelle rammer for (re)habiliteringsvirksomheten
- kan analysere (re)habilitering som begrep, kunnskapsfelt og område for politisk og faglig styring
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide kunnskapsbasert i tverrprofesjonell praksis i (re)habilitering
- kan kommunisere aktivt og effektivt i samhandling med profesjonelle, tjenestebrukere og pårørende
- kan integrere og anvende ulike former for kunnskap i arbeidet med å utvikle og kvalitetsforbedre (re)habiliteringspraksis
- kan reflektere over hvordan profesjonelle kan utvikle rehabiliteringstjenestene slik at ulike grupper i samfunnet blir likeverdige tjenestebrukere
- kan aktivt anvende kunnskap om sammenhengene mellom individnivå, tjenesteorganisering og politisk styringsnivå i utviklingen av (re)habiliteringspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og drøfte utfordringer knyttet til organiseringen av (re)habiliteringstjenester
- kan analysere hvordan teknologisk utvikling kan bidra til innovasjon i (re)habiliteringstjenestene
- kan reflektere kritisk over ny kunnskap og anvende den i arbeid med å forbedre (re)habiliteringspraksis
- kan analysere strukturelle forhold innen (re)habilitering og hvordan de kan endres gjennom ansvars- og oppgavefordeling
Sensorordning
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 3-4 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføreres mellom samlingene.
Emneoverlapp
Prosjekteksamen, i form av et skriftlig arbeid som utarbeides i løpet av emneperioden. Arbeidet gjennomføres individuelt med et omfang på 2000-2500 ord eller i gruppe på to studenter med et omfang på 3500-4000 ord. Studenten(e) utvikler selv en problemstilling i samråd med emnets undervisere.
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten(e) anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.