EPN-V2

MAELD4200 Fysioterapi for eldre personer med redusert funksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiotherapy for Elderly People with a Disability
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 1-2
  • Kropp og helse 1-2
  • Jorda 1
  • Kjemi 1-2
  • Fysikk 1-2

Anbefalte forkunnskaper

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.

Det forutsettes at studenten har/eller skaffer seg tilgang til fysioterapifaglig arbeid med eldre personer ved gjennomføring av emnet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • kritisk analysere teorier, prinsipper og begreper for kunnskapsbasert praksis i forhold til eldre personer med funksjonsnedsettelse
  • analysere egen profesjonsrolle og funksjon innen behandling og rehabilitering av eldre personer med funksjonsnedsettelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere kroppslig funksjon, aktivitet og deltakelse hos eldre personer som bor i institusjon
  • prioritere, planlegge, gjennomføre og evaluere ulike intervensjoner for eldre personer med funksjonsnedsettelse
  • analysere faglige og profesjonelle spørsmål knyttet til kunnskapsbasert praksis
  • integrere kunnskap fra forskning med klinisk erfaring og pasientens erfaring og preferanser
  • kritisk analysere utfordringer og barrierer ved implementering av evidensbaserte intervensjoner i klinisk praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til faglig utvikling innenfor fysioterapi for eldre personer
  • analysere faglige, profesjonelle og etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis i fysioterapi for eldre personer
  • kommunisere om fagspesifikke problemstillinger knyttet til fysioterapi for eldre personer til kollegaer, pasienter og pårørende

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning. Undervisning gjennomføres samlingsbasert med 2 samlinger hver på 5 dager, hvorav 1 dag settes av til selvstudier med veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver, samt på gruppeveiledning.

Vurdering og eksamen

Undervisningsspråk: Norsk

(Re)habilitering som praksisfelt bygger på gjeldende lovverk og organisatoriske rammer og emnet gir en grundig innføring i det formelle rammeverket. Kunnskapsbasert praksis står sentralt og emnet gir innsikt i rehabiliteringsfeltets faglige oppbygging gjennom forskning, begrepsutvikling, politisk styring og brukermedvirkning på systemnivå. Teknologisk innovasjon i tjenestetilbudene blir diskutert som et viktig element i kvalitetsforbedring i (re)habilitering.

Det stilles store krav til gjennomføring av kunnskapsbasert praksis og samarbeid mellom tjenestenivåer i (re)habilitering. Emnet legger derfor stor vekt på å utvikle innsikt og ferdigheter i utvikling av (re)habilitering som et praksisfelt der samarbeid finner sted mellom profesjoner, og mellom tjenestenivåer.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering.

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere hvordan det legges til rette for brukermedvirkning på tjeneste- og systemnivå
  • kan analysere kunnskapstranslasjon og kunnskapsbasert praksis i (re)habilitering
  • kan vurdere betydningen av organisatoriske og institusjonelle rammer for (re)habiliteringsvirksomheten
  • kan analysere (re)habilitering som begrep, kunnskapsfelt og område for politisk og faglig styring

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide kunnskapsbasert i tverrprofesjonell praksis i (re)habilitering
  • kan kommunisere aktivt og effektivt i samhandling med profesjonelle, tjenestebrukere og pårørende
  • kan integrere og anvende ulike former for kunnskap i arbeidet med å utvikle og kvalitetsforbedre (re)habiliteringspraksis
  • kan reflektere over hvordan profesjonelle kan utvikle rehabiliteringstjenestene slik at ulike grupper i samfunnet blir likeverdige tjenestebrukere
  • kan aktivt anvende kunnskap om sammenhengene mellom individnivå, tjenesteorganisering og politisk styringsnivå i utviklingen av (re)habiliteringspraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og drøfte utfordringer knyttet til organiseringen av (re)habiliteringstjenester
  • kan analysere hvordan teknologisk utvikling kan bidra til innovasjon i (re)habiliteringstjenestene
  • kan reflektere kritisk over ny kunnskap og anvende den i arbeid med å forbedre (re)habiliteringspraksis
  • kan analysere strukturelle forhold innen (re)habilitering og hvordan de kan endres gjennom ansvars- og oppgavefordeling

Sensorordning

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 3-4 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføreres mellom samlingene.

Emneoverlapp

Prosjekteksamen, i form av et skriftlig arbeid som utarbeides i løpet av emneperioden. Arbeidet gjennomføres individuelt med et omfang på 2000-2500 ord eller i gruppe på to studenter med et omfang på 3500-4000 ord. Studenten(e) utvikler selv en problemstilling i samråd med emnets undervisere.

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten(e) anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.