EPN-V2

MABY5450 Urban Geotechnics Emneplan

Engelsk emnenavn
Urban Geotechnics
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Master's Programme in Civil Engineering, Elective modules
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

According to the United Nations (UN) another 2.5 billion people will live in urban areas by 2050. Many cities will face challenges including to provide adequate transportation, energy systems and housing. Overcoming these challenges will require to develop new and to upgrade existing infrastructure. MABY5450 concerns the mechanical behaviour of soils and geotechnical structures when constructing urban infrastructure. The students will obtain in-depth knowledge about how to calculate lateral earth pressures and to dimension earth supporting structures. The course will also cover embedded structures with focus on tunnelling in soft ground, the observational method in geotechnical engineering and geotechnical instrumentation and monitoring. Theoretical background will be complemented by practical exercises including parametric 3D modelling of geotechnical structures. Finally, the student will become familiar with methods to assess the potential impact of ground works on the built environment. This course will extensively use examples from both practice and latest research, such as the BegrensSkade II / REMEDY project.

Anbefalte forkunnskaper

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
  • kan beskrive normal utvikling fra barn til voksen
  • kan beskrive depresjon, angst (evt. psykisk uhelse) og rusproblematikk som en mulig del av pasientens reaksjon på sykdom
  • kan beskrive omsorgsperspektivet knyttet til håp og mestring
  • kan gjøre rede for sykepleie ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og konsekvensen for personsentrert sykepleie
  • kan definere hva kunnskapsbasert praksis (KBP) er og kjenner til begrunnelsen for KBP og delt beslutningstaking
  • har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode
  • kan forklare ulike typer studier og kjennetegn ved ulike problemstillinger og vitenskapelige artikler, og beskrive hvordan kunnskap plasseres i kunnskapspyramiden
  • kan beskrive begrepene informert samtykke og samtykkekompetanse, og deres betydning i helsetjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om personsentrert sykepleie opp mot problemstillinger i drøfting av sykdom, psykisk helse og rusproblematikk
  • kan forebygge og løse verdikonflikter/interessekonflikter i møtet med pasienter, pårørende og andre samarbeidende parter
  • kan beskrive metoder for innsamling og analyse av kvantitative og kvalitative data
  • kan utforme en relevant søkestrategi for et sykepleiefaglig/klinisk spørsmål og gjennomføre søket etter oppsummert kunnskap (fra toppen av kunnskapspyramiden)
  • kan kritisk vurdere helsepåstander i media, og analysere og tolke prosessene der informasjon og desinformasjon skilles, spres og brukes i ulike sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan personsentrert sykepleie som arbeidsprosess kan bidra til å ivareta omsorg for pasienter med sykdom, psykisk helse- og rusproblematikk
  • kan beskrive forskningsetiske aspekter i alle faser av forskningsprosjekter

Læringsutbytte

After completing this course, the student has the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Students have in-depth knowledge of:

  • earth pressure theory
  • types of retaining walls and design (serviceability and ultimate limit state)
  • excavation support systems including tunnels in soft ground and soil stabilisation
  • ground movements due to excavation works and effects on the built environment
  • basics of parametric 3D modelling
  • the observational method in geotechnical engineering and associated instrumentation and monitoring

Skills

Students can:

  • calculate the lateral earth pressure
  • select and design retaining walls and excavation support systems
  • analyse the behaviour of tunnels in soft ground
  • quantify the effect of ground movements on structures
  • formulate a geotechnical report and a small research publication

General competence

Students:

  • can understand the principles of soil strength, stress history and critical state soil mechanics
  • can apply plasticity and limit equilibrium methods to analyse earth support systems
  • are familiar with excavation-induced ground movements and their impacts on close by structures
  • can understand the principles of the observational method in geotechnical engineering
  • have an overview of geotechnical instrumentation and monitoring solutions
  • have the writing skills to formulate a geotechnical report or a small research publication

Arbeids- og undervisningsformer

Lectures, exercises and projects

If lectures are delivered online, they may be recorded, and the recordings will be made available to students on Canvas.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following work requirements are mandatory and must be approved to sit for the exam:

Present solutions to handed out example problems. The student will be given 3 example papers with around 6 problems related to course content. Students need to present it and get approved.

3 written reports on the practical application of the course content.

Vurdering og eksamen

The exam consists of two parts:

1) Individual 2-hour written exam under supervision, weighted 60%

2) Written reports and individual oral presentation (max. 10 minute presentation followed by 10 min Q&A), weighted 40%

All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) in order for the student to pass the course. The project reports must be done before the exam.

Assessment part 1) can be appealed. Assessment part 2) can not be appealed.

Hjelpemidler ved eksamen

Graded scale A-F

Vurderingsuttrykk

1) One internal examiner

2) and 3) Two internal examiners

External examiners are used regularly.

Sensorordning

1) One internal examiner,

2) Two internal examiners

External examiners are used regularly.

Emneansvarlig

Piotr Koziol