EPN-V2

MABY5330 Water Resourse Recovery Technology Course description

Course name in Norwegian
Water Resourse Recovery Technology
Study programme
Master’s Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Muntlig eksamen.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Recommended preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om aktuelle fag i ungdomsskolen, ungdomskultur og ungdoms læring og utvikling
  • har kunnskap om mangfold, identitet og kjøn
  • har kunnskap om kjennetegn ved barn og unge i vanskelige livssituasjoner og hvordan samarbeide med aktuelle tverrfaglige etater kan gjennomføres
  • kjenner til trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat innebærer og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om sammenhengen mellom mat og helse i et samfunnsperspektiv og kan vise eksempler på hvordan de ulike restaurant- og matfagene kan påvirke utviklingen av et bærekraftig og sunnere kosthold i tråd med gjeldene lovverk og styringsdokumenter

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndigheter
  • kan bruke relevante forskningsresultater om råvare tilfang, tilberedning, ernæring og kosthold for å treffe begrunnede valg i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i mat og helsefaget og i restaurant- og matfagene
  • kan planlegge, organisere og gjennomføre praktisk undervisning om etisk og bærekraftig kosthold tilpasset ulike grupper og med henblikk på å ivareta livsstil, religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om relevant forbrukerpolitikk og aktuelle kulturelle- og sosiale faktorer som påvirker mat- og måltidsmønstre
  • kan drøfte utviklingen innen norsk kosthold i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.

Knowledge

The student has

  • good understanding of the water pollutant and resource classifications in water resource systems;
  • advanced knowledge of biological, chemical and physical-chemical reactor operations to remove water pollutants;
  • advanced comprehension of bioprocess reactor operations in water resource recovery facilities;
  • advanced knowledge of design, optimization and control of water process systems;
  • good understanding of data analysis in water process systems.

Skills:

The student

  • can use pollutants classifications, describe their impact and fate in the water environment;
  • can conceptualize complex bioprocesses to separate and recover urban water resources;
  • is capable to apply systems analysis methods to water resource recovery processes;
  • is capable to apply process knowledge to build advanced computer simulation models to critically evaluate and select from alternative technologies;
  • has hands-on computational experience to deal with novel scenarios, solve problems and make engineering decisions in the face of incomplete or uncertain information;
  • has hands-on expertise to appraise solutions for eliminating water environmental problems.

General competence:

The student

  • has deep insight into smart water process engineering with links to global sustainable development;
  • is able to infer mathematical description of advanced unit operations and to create advanced computer simulation models of whole smart water resource engineered systems;
  • Is able to solve advanced smart water process design and optimization problems using information processing tools.

Teaching and learning methods

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.

Course requirements

Cecilie Basberg Neumann

Merete Havre

Assessment

A coursework project that consist of two parts, including;

  1. final written individual report (max. 3000 words) counting 70% of the grade,
  2. An individual presentation of the project (2 x 10 mins) followed by individual Q&A (10 mins), counting for 30% of the grade.

Part 1 can be appealed, part 2 can't be appealed.

In the event of failed or valid absence of exam, the postponed exam will be given as either an oral or written examination.

Permitted exam materials and equipment

All aids permitted.

Grading scale

A grade scale with grades from A to E for pass (with A being the highest grade and E being the lowest pass grade) and F for fail is used in connection with the final assessment.

Examiners

1) Two internal examiners.

2) Two internal examiners

External examiners are used regularly.

Course contact person

Emnet skal bidra til å utvikle faglig og didaktiske kunnskaper og ferdigheter som danner grunnlag for å tilrettelegge for læring på ungdomstrinnet og i videregående skole. Mangfolds perspektiv er grunnleggende i emnet og det fokuserer på ungdomskultur, livsmestring og utdanningsvalg. Studentene opparbeider kunnskap om bærekraft, folkehelse, kosthold og ernæring og evne til kritisk tenkning knyttet til de ulike temaene.