Programplaner og emneplaner - Student
MABY4700 Life Cycle Assessment for Built Environment Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Life Cycle Assessment for Built Environment
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Civil EngineeringMasterstudium i energi og miljø i bygg - deltidMasterstudium i energi og miljø i bygg
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The course gives students an introduction to how consulting engineers in the fields of building technology, structural engineering, transport infrastructure engineering, geotechnical engineering and smart water process and infrastructure engineering can actively contribute to the development of sustainable solutions in the construction industry of the future. Sustainable design and construction requires more information, calculations and assessment and a greater degree of interdisciplinary cooperation.
Forkunnskapskrav
Masteroppgaven vil være relatert til energi og miljø for bygninger ved at studenten gjør riktige valg av system- og teknologiløsninger. Oppgaven kan fremme utvikling av nye løsninger og teknologier og kan gjennomføres enten i et akademisk miljø eller i tilknytning til næringslivet. Masteroppgaven skal være en fordypning i ett av eller en syntese mellom flere av mastergradens kjerneområder. Etter å ha gjennomført masteroppgaven har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor energi og miljø i bygg
- har inngående kunnskap om relevante lover og regler for energi og miljø i bygninger
- har inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante vitenskapelige teorier og metoder i forsknings- og utviklingsprosjekter, enten i yrkessammenheng eller i videre studier
- kan kritisk vurdere valgte analytiske metoder og simuleringer og deres begrensninger
- kan foreta datainnsamlinger som grunnlag for de beslutninger som skal tas
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan formulere faglige resonnementer innenfor fagfeltet
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for både det indre og ytre miljøets betydning for menneskers hverdag
- vet hvordan vitenskapelig basert kunnskap kan anvendes på en systematisk og kritisk måte for å kartlegge, formulere og analysere en aktuell problemstilling innen fagområdet.
- kan innhente og tolke resultater fra nyere forskningslitteratur
- kan presentere problemstillinger innen fagområdet, skriftlig og muntlig, med tanke på kritisk analyse av måledata og forskningsresultater
- har bevissthet om følgende faktorer:
- hvordan forskning kan bidra positivt til samfunnets utvikling
- profesjonalitet, etisk framferd og toleranse i utførelse av arbeid
Læringsutbytte
Prosjektarbeid. Individuelt, selvstendig arbeid som utgjør 750 timer, og ender ut i masteroppgave (rapport) og muntlig presentasjon.
Veiledning
Hver student vil få tildelt en intern veileder og veiledningen kan bestå av inntil 20 timer i løpet av semesteret. Via veileder kan studentene bli knyttet til grupper satt sammen etter faglige kriterier og delta i seminarer, kollokvier og veiledningsgrupper. Masteroppgaven kan være knyttet til relevante FoU-prosjekter ved universitetet eller utviklet i samarbeid med ulike fag- og forskningsmiljøer, inkludert industribedrifter som universitetet har samarbeid med. Dersom oppgaven utføres i samarbeid med en ekstern oppdragsgiver skal veileder herfra ha ansvar for veiledningen, i samarbeid med den interne veilederen ved universitetet.
Masteroppgaven
Arbeidet som utføres innen masteroppgaven skal baseres på forskningsmessige prinsipper. Masteroppgaven skal besvares med en skriftlig rapport etter format av vitenskapelig rapport. Rapporten skal beskrive problemstilling, arbeidet som er utført og redegjøre for resultater. Rapporten har to typer tilpasninger i forhold til en vitenskapelig rapport:
- Innledningen vil kunne inneholde en vesentlig lengre redegjørelse for masteroppgavens tema. Diskusjonsdelen vil kunne inneholde en vesentlig mer omfattende diskusjon. Det vil bli stilt krav til kvalitetssikrede kildehenvisninger og tilhørende kildeliste.
- En vesentlig del av masteroppgaven vil kunne være knyttet opp mot en oppdragsgivers problemstilling, selv om denne ikke er av direkte vitenskapelig natur. Veileder ved høgskolen vil se til at det blir tilstrekkelig innslag av vitenskapelige problemstillinger, løsningsmetoder og kritisk refleksjon.
Prototyper og/eller andre produkter som er utviklet kan inngå som en del av besvarelsen.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
One knowledge test must be completed and approved in order for the students to submit their project.
If the knowledge test has not been approved, the student will be given the opportunity to submit a new one by a given deadline.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
To sensorer, hvorav minst en ekstern.
Sensorordning
One internal sensors.
External sensors are used regularly.
Emneansvarlig
Emnet har 5 stp overlapp med Fysikk og mekanikk (BYPE1100), og 5 stp overlapp med Energi, miljø og kjemi (BYPE1300).