Programplaner og emneplaner - Student
MABY4200 Building Physics and Climate Adaptation of Buildings Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Building Physics and Climate Adaptation of Buildings
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Civil Engineering
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap
Studenten
· har innsikt i lov- og rammeverk som angår rolle og krav til kvalitet i praksiskandidatordningen
· forstår egen rolle og oppgaver ut fra praksiskandidatens læreforutsetninger, verdiskapning i virksomhetens og samfunnets perspektiv
· har kunnskaper om begreper og prosesser knyttet til vurdering av og for læring samt gjennomgående dokumentasjon
· har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsmetoder i et yrkespedagogisk perspektiv og om hvordan konflikter kan forebygges og håndteres
· kan oppdatere sin pedagogiske kunnskap om det å veilede medarbeidere som får fagopplæring i bedrift
Ferdigheter
Studenten kan
· kartlegge praksiskandidatens læreforutsetninger
· finne informasjon og fagstoff som er relevant for veiledning av praksiskandidater
· anvende verktøy for kvalitetsutvikling og veiledningsmetoder etter yrkesspedagogiske prinsipper
· anvende kunnskap om kommunikasjon og samarbeid knyttet til veiledning
· anvende læreplanverket og vurderingsprinsipper for å lage opplæringsplaner, sette mål, vurdere og dokumentere opplæringen i bedrift
Generell kompetanse
Studenten
· har utviklet en etisk grunnholdning til egen rolle som veileder
· har forståelse for læreplanverket og vurderingsprinsipper knyttet til veiledning av praksiskandidater i egen bransje
· kan utføre veiledningsarbeidet etter yrkespedagogiske og bransjeetiske prinsipper tilpasset praksiskandidatens behov
· kan bygge relasjoner med instruktører i ulike bransjer samt bygge relasjoner med eksterne samarbeidspartnere
· kan utvikle veiledningsmetoder og verktøy som er relevante for veiledning av praksiskandidater
Merknad: De formulerte læringsutbyttebeskrivelsene i dette emnet bygger på dem formulert i Studieplan for Veiledning av lærlinger for instruktører og faglige ledere med ansvar for opplæring i bedrift, allikevel hensyntatt emnespesifikke formål utrykt i innledningen over.
Forkunnskapskrav
No formal requirements over and above the admission requirements. Some knowledge of basic building physics at bachelor's degree level is an advantage.
Læringsutbytte
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student:
- has advanced knowledge of building physics principles and methods for assessing and calculating heat, mass and moisture transfer in buildings and heat storage in building components.
- has advanced knowledge of coupled hygrothermal phenomena in the building envelope (risk of condensation and moisture buffering).
- is capable of giving an account of standards and requirements for buildings and structures with regard to heat loss, damp proofing, air tightness and energy calculation.
- is capable of identifying effects of the outdoor and indoor climate and explaining how they are related to heat, mass and moisture transfer in the building envelope.
- is capable of taking fire safety and the acoustic properties of building components into consideration.
Skills:
The student is capable of:
- using analysis methods and calculation tools related to heat and moisture transport, thermal and hygrothermal performance, thermal bridges, infiltration and natural ventilation, sound proofing and fire resistance of building components.
- designing common building components and building details based on building physics principles and calculation results.
- assessing the need for measurements, such as airtightness measurement, thermography techniques and moisture content, and of interpreting the results.
General competence:
The student is capable of:
- explaining the background for user-related, societal and environmental requirements for buildings.
- applying relevant regulations, instructions and documentation.
- presenting results in a scholarly manner with the help of written reports and oral presentations.
Arbeids- og undervisningsformer
The teaching consists of lectures, demonstration of measurement methods and simulations tools. In addition, a project assignment will be given in which the students are to perform analytical and simulation-based calculations of the performance of building components in connection with the different building physics phenomena.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following required coursework must be approved before a student can take the exam:
- The students must participate in 75% of project meetings
- Meet all deadlines for submission of all project parts (during the semester)
- The project parts should be approved
Students who fail to meet the coursework requirements can be given up to one re-submission opportunity before the exam.
Vurdering og eksamen
Type of assessment:
1) Individual written exam (three hours), weighted 50 %
2) Project report in groups of 2-3 students (approx. 50-70 pages, excl. appendices), weighted 50 %
All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) in order for the student to pass the course. Students must be awarded an E or better on their project report to be allowed to take the written exam.
Assessment parts: 1) and 2) may be appealed.
Hjelpemidler ved eksamen
Assessment part:
1) All printed and written aids and a calculator that cannot be used to communicate with others.
2) All aids are permitted.
Vurderingsuttrykk
A grade scale with grades from A to E for pass (with A being the highest grade and E being the lowest pass grade) and F for fail is used in connection with the final assessment.
Sensorordning
1) and 2): one internal examiner.
External examiners are used regularly.
Emneansvarlig
Dimitrios Kraniotis