Programplaner og emneplaner - Student
MABIOD4900 Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy
- Studieprogram
-
Masterstudium i biomedisin - deltidsstudium
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å bidra aktivt i forskning innen bakteriell diagnostikk og i bekjempelse av antimikrobiell resistens i helsetjenesten og i samfunnet for øvrig. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag innen medisinsk bakteriologi og omfatter historikk, teknologi og fremtidige helsemessige utfordringer. Fokus er på de vanligste bakterielle infeksjonssykdommene og antibiotikaresistens.
Med introduksjon av nye diagnostiske verktøy i klinisk mikrobiologi øker behovet for helsepersonell med inngående kunnskap om teknologiens nye anvendelsesområder og endret praksis. Emnet fokuserer derfor også på sammenhengene mellom klinikk, diagnostikk og epidemiologi for bedre å kunne møte forestående tekniske endringer og fremveksten av resistens mot antimikrobielle agens.
Anbefalte forkunnskaper
Studenter som skal avlegge eksamen i emnet bør ha relevante forkunnskaper innen strålefysikk og onkologi.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om de klinisk mest relevante bakteriene, deres patogenese, epidemiologi, hvordan de diagnostiseres i laboratoriet og spres i miljøet/smitter
- har spesialisert og oppdatert kunnskap om forskjellige antimikrobielle agens, deres virkningsmekanismer og anvendelsesområder
- har inngående kunnskap om resistensutvikling og hvordan dette overvåkes og forsøkes motvirket
- evner å forklare behovet for og utdype fordelene ved å anvende teknologi som massespektrometri og neste generasjons sekvensering i diagnostikk og epidemiologisk forskning
- har spesialisert kunnskap om resistenstesting; muligheter, begrensninger og fremtidige tilnærminger i diagnostikken
- har inngående kunnskap om den globale helseutfordringen som antibiotikaresistens utgjør
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere ulike typer kildemateriale som offentlige nasjonale og internasjonale tilrådninger og forskningslitteratur og formidle sentrale trekk
- kan anvende kunnskaper fra pensum, forskningslitteraturen og fra emnets seminarer til å forklare årsaker til de vanligste infeksjoner og hvordan de diagnostisere
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte komplekse sammenhenger mellom epidemiologi, klinikk og resistensutvikling og se dette opp mot lokale/nasjonale retningslinjer og globale strategier
- kan formidle faglige synspunkter og eget selvstendig arbeid, både til spesialister innen medisinsk mikrobiologi og til allmennheten
- kan forholde seg til forskningsetiske normer og lovverk som regulerer biomedisinsk forskning i klinisk mikrobiologi
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være
- har avansert kunnskap om sentrale statistiske metoder som benyttes i epidemiologisk og biomedisinsk forskning
- har avansert kunnskap om internasjonale konvensjoner og grunnlagsdokumenter som er relevant for biomedisinsk forskning og forskningsetikk
- har inngående forståelse for den biomedisinske forskningens kontrakt med samfunnet som inkluderer finansiering, formidling, etikk og brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og anvende relevante statistiske metoder i forskning og metodeutvikling
- kan planlegge studier i biomedisin som går fra behovsavklaring til implementering
- kan drøfte inngående etiske sider av og i biomedisinsk forskning
- kan anvende, drøfte og referere til lovgivingen som regulerer bioteknologi, biobank, genteknologi og medisinsk forskning
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere faglige problemstillinger innen biomedisin og egnethet av ulike vitenskapelige metoder
- kan beskrive planlegging og gjennomføring av avanserte biomedisinske forskningsprosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- holde innlegg og delta i diskusjon på seminar i vitenskapsteori
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser
Emneoverlapp
15 stp. faglig overlapp med emnet STRÅL6110 Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi.