EPN-V2

MABIOD4900 Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy Course description

Course name in Norwegian
Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi
Study programme
Master Programme in Biomedicine - part time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Recommended preliminary courses

Gradert skala A-F

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om de klinisk mest relevante bakteriene, deres patogenese, epidemiologi, hvordan de diagnostiseres i laboratoriet og spres i miljøet/smitter
  • har spesialisert og oppdatert kunnskap om forskjellige antimikrobielle agens, deres virkningsmekanismer og anvendelsesområder
  • har inngående kunnskap om resistensutvikling og hvordan dette overvåkes og forsøkes motvirket
  • evner å forklare behovet for og utdype fordelene ved å anvende teknologi som massespektrometri og neste generasjons sekvensering i diagnostikk og epidemiologisk forskning
  • har spesialisert kunnskap om resistenstesting; muligheter, begrensninger og fremtidige tilnærminger i diagnostikken
  • har inngående kunnskap om den globale helseutfordringen som antibiotikaresistens utgjør

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere ulike typer kildemateriale som offentlige nasjonale og internasjonale tilrådninger og forskningslitteratur og formidle sentrale trekk
  • kan anvende kunnskaper fra pensum, forskningslitteraturen og fra emnets seminarer til å forklare årsaker til de vanligste infeksjoner og hvordan de diagnostisere

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte komplekse sammenhenger mellom epidemiologi, klinikk og resistensutvikling og se dette opp mot lokale/nasjonale retningslinjer og globale strategier
  • kan formidle faglige synspunkter og eget selvstendig arbeid, både til spesialister innen medisinsk mikrobiologi og til allmennheten
  • kan forholde seg til forskningsetiske normer og lovverk som regulerer biomedisinsk forskning i klinisk mikrobiologi

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
  • har avansert kunnskap om virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
  • har inngående kunnskap om biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
  • har inngående kunnskap om margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
  • har inngående kunnskap om behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
  • har inngående kunnskap om kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
  • har inngående kunnskap om anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
  • har bred kunnskap om kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
  • kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
  • kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
  • har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging og strålebehandling
  • kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
  • kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjoneringsmønster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
  • kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
  • kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
  • har innsikt i og kan identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, workshops, gruppe- og prosjektarbeid og ferdighets­treninger med veiledning.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
  • Presentasjon (poster eller foredrag) av eget fordypningsarbeid, individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Kombinert eksamen bestående av to deler:

1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %) 2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer

Det gis én samlet karakter. Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E). Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én gang.

Permitted exam materials and equipment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over én uke, inntil 3000 ord

Grading scale

Alle hjelpemidler tillatt.

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser

Overlapping courses

Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser