Programplaner og emneplaner - Student
MABIOD4900 Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy
- Studieprogram
-
Masterstudium i biomedisin - deltidsstudium
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt fiksering, simulering og kvalitetssikring av planlagt strålebehandling.
Anbefalte forkunnskaper
Studenter som skal avlegge eksamen i emnet bør ha relevante forkunnskaper innen strålefysikk og onkologi.
Forkunnskapskrav
Arbeidskrav
- Studentene skal videreutvikle egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et skriftlig refleksjonsnotat på 1000-1500 ord.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et veiledningsopplegg med grupper/team, 3-5 ansatte i praksis på egen arbeidsplass. Arbeidet dokumenteres i et refleksjonsnotat på 1000-1500 ord.
- Studentene skal levere en oppgave i gruppe på ca. 2000 ord.
Faglig aktivitet med krav om faglig deltagelse
Minimum 80 % deltagelse i basisgruppe hvor en både skal gi og motta veiledning. Fravær kompenseres etter avtale med faglærer.
Læringsutbytte
Eksamen består av to deler:
Del 1:
Prosjekteksamen i gruppe på 3-4 studenter.;Gjennom emnet arbeider studentene med veiledning av grupper. Det gjennomføres veiledninger som dokumenteres i arbeidskrav underveis. I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte et eller flere veiledningsforløp, som de har gjennomført med en gruppe. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veiledningsforløpet, og være knyttet opp mot relevant forskning og teori. Omfang: 3000-4000 ord.
Prosjekteksamen vurderes til bestått / ikke bestått og må være vurdert til bestått for at studentene kan avlegge muntlig eksamen. Hele gruppen vurderes samlet. Ved ikke bestått må prosjekteksamen leveres på nytt (kan omarbeides én gang).
Del 2:
Muntlig eksamen i gruppe (eksamensgruppen). Muntlig del der studentene skal vise egenrefleksjon, refleksjon knyttet til gruppeprosessen basert på del 1. Omfang 30-40 min.
Muntlig eksamen vurderes til bestått / ikke bestått. Vurdering på muntlig del gis individuelt.
Det gis en samlet karakter for eksamen, og begge deler må være bestått for å oppnå dette. Del 1 og del 2 teller 50 prosent hver av den samlede karakteren.
Sykdom
Ved sykdom i gruppa kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av eksamen, i annen gruppe eller individuelt.
Ny/utsatt eksamen
- Dersom gruppen stryker på skriftlig prosjekteksamen, gjennomføres ny eksamen som ordinær eksamen.
- Dersom gruppen eller en student stryker på muntlig, må kun muntlig del av eksamen gjennomføres på nytt.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler tillatt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vurderes med bestått / ikke bestått.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Kombinert eksamen bestående av to deler:
1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %) 2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer
Det gis én samlet karakter. Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E). Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Alle hjelpemidler tillatt. Del 2: Kalkulator
Vurderingsuttrykk
Målgruppe
Målgrupper for studiet er personer som arbeider med eller skal/ kan tenke seg å arbeide med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede innen ulike profesjons- og yrkesutdanninger som for eksempel yrkesfaglærerutdanningene, praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere (PPU-Y), trafikklærerutdanningen, politiutdanningene, fengselsbetjentutdanningene og andre.
Opptakskrav
Opptakskrav er toårig utdanning på høgskolenivå eller tilsvarende, og minst ett års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning, eller realkompetansevurdering.
For å få opptak til emnet PROVY6200, må emnet PROVY6100 være gjennomført og bestått.
Sensorordning
- veiledning i grupper
- planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsprosesser i grupper
- metoder og modeller i veiledning av grupper
- grunnleggende organisasjons- og systemteori/ profesjonskunnskap
- arbeid med utviklings- og endringsprosesser
Emneoverlapp
15 stp. faglig overlapp med emnet STRÅL6110 Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi.