Programplaner og emneplaner - Student
MABIOD4600 Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Statistics, Quality Control and Quality Assurance
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- 
    InnledningEmnet omfatter de statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier. 
- 
    ForkunnskapskravStudenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne. 
- 
    LæringsutbytteEtter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
- har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
- har kunnskap om akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
- kjenner til metoder for kvalitetsutvikling og akkreditering
- kan redegjøre for vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
- kan forklare hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
- kan vurdere og drøfte preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder
- kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
- kan redegjøre for hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
- kan forklare analytisk variasjon i forhold til repeterbarhet og reproduserbarhet
 Ferdigheter Studenten kan - anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
- utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
- bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
- vurdere betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
- velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
- planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak
 Generell kompetanse Studenten kan - diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerArbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterFølgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: - presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter
 
- 
    Vurdering og eksamenEksamensinnhold: Læringsutbyttene Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenIngen 
- 
    VurderingsuttrykkGradert skala A-F 
- 
    SensorordningEn ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene