EPN-V2

MABIOD4600 Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistics, Quality Control and Quality Assurance
Studieprogram
Masterstudium i biomedisin - deltidsstudium
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Friluftsliv har en lang og særegen tradisjon i norsk kultur og er en viktig del av kroppsøvingsfaget på alle trinn i grunnskolen. Tradisjonelle verdier i friluftsliv som naturopplevelser, det enkle liv, fellesskap og respekt for naturen, er sentrale tema under «Barn og unge i natur og nærmiljø». Dette emnet tar også for seg kompetanse som trengs for å kunne verdsette opphold i naturen. Det legges vekt på lokale friluftstradisjoner, bruk av nærmiljøet og oppholde seg i naturen til ulike årstider. Det legges også vekt på lek i natur og tilrettelegging for utvikling av motoriske ferdigheter.

En viktig kompetanse for å ferdes sikkert i naturen, er å kunne orientere seg og å kunne vurdere egen ferdighet. I undervisningen i dette emnet legges det stor vekt på bruk av kart og kompass.

Vann innbyr til begeistring, glede og aktivitet for barn og unge. Gode svømme-, selvbergings- og livredningsferdigheter vil gi eleven mulighet til å holde på med fritidsaktiviteter i, ved og på vann. Dette kan være som lek og sosialt samvær, friluftslivsaktivitet eller som mosjons- og treningsaktivitet. De som deltar i slike aktiviteter må ha kompetanse til å takle farer og uventede situasjoner som kan oppstå ved bading i sjø og vann, og ved bruk av fjæra og strandsonen.

Uteleken har vært og er en del av vår tradisjon i Norge. Studentene vil gjennom dette emne få erfaringer med lek i ulike miljø, slik at de kan inspirere og tilrettelegge for lek. Vi ønsker å gi studentene kunnskap om fenomenet lek, både lekens egenverdi og lekens nytteverdi. Barns egenstyrte lek er ofte preget av bevegelse og fantasi, hvor de glemmer både tid og sted.

Alternative bevegelsesaktiviteter gir studentene et innblikk i aktiviteter utover de tradisjonelle idrettsaktivitetene. Dette vil bidra til å gi studentene en bredere erfaring og kompetanse om hva aktivitet kan være innenfor skole, utdanning og fritid.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 % deltakelse på praktisk-metodisk aktivitetslære (inkludert femdagers tur med friluftsliv)
  • Gjennomført årlig livredningsprøve for lærere
  • Godkjent orienteringsopplegg: Opplegget består av to deler: (i) Individuell prøve der studentene skal legge ut orienteringsposter på riktig sted og (ii) individuelt finne 7-10 utlagte poster med maksimaltid på 2 timer.

Ved manglende deltakelse på femdagers tur med friluftsliv, gis det mulighet til, og hvis det er praktisk mulig, å gjennomføre tilsvarende opplegg med årsenhet idrett/kroppsøving.

Hvis en ikke får godkjent orienteringsopplegg, gis det mulighet til å gjennomføre dette på nytt (maksimalt to ganger). Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter

Vurdering og eksamen

Peter Håkonsen

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått, basert på en samlet vurdering av de tre bloggpostene.

Sensorordning

To interne sensorer.