EPN-V2

MABIOD4400 Genomisk analyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Genomic Analysis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler teoretiske og praktiske aspekter ved moderne DNA-teknologi anvendt for å detektere genetisk variasjon i det humane genomet (DNA) inkludert NGS (Next Generation Sequencing) metoder. Det fokuseres på normalvariasjon og variasjon knyttet til sykdomsdisposisjon. Laboratoriedelen omfatter praktisk innføring i PCR-metodikk, DNA-sekvensanalyse, DNA-fragmentanalyse og kvantitativ PCR (qPCR, analyse av genekspresjon). Den praktiske delen inkluderer øvelser med basale bioinformatikkverktøy for analyse av DNA-, RNA- og aminosyresekvensdata. Bioinformatikkdelen gir også innføring i analyse av NGS data, bl.a. ved hjelp av R-studio.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om struktur og molekylær variasjon som sekvens-, lengde- og kopinummervariasjon, og mekanismer som fører til genetisk variasjon
    • avansert kunnskap om genetisk variasjon som kan føre til sykdom
    • inngående kunnskap om screeningmetoder som benyttes i medisinsk genetikk og -high troughput- metoder som benyttes for molekylærgenetisk forskning.
    • avansert kunnskap om metoders prinsipper og anvendelsesområde
    • spesialisert innsikt i anvendelsesområde av utvalgte bioinformatikkverktøy for DNA- og RNA-analyser.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • selvstendig utføre basale analyser med PCR-teknikk, DNA-sekvensering, fragmentanalyse og qPCR.
    • på et selvstendig grunnlag vurdere metoders egnethet og anvende dette i metodeutvikling av diagnostiske metoder
    • på selvstendig grunnlag forstå og tolke kvantitative resultater fra qPCR
    • anvende basale bioinformatikkverktøy for metodeutvikling og analyse av NGS data

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kritisk sette seg inn i nye metoder og apparatur brukt i biomedisin (inkludert NGS plattformer) med tanke på deres anvendelsesområder, muligheter og begrensninger
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • minimum 80 % tilstedeværelse på laboratoriekurs
    • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer
    • ca. 3 skriftlige laboratorierapporter etter gitte kriterier
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene