EPN-V2

MABIOD4000 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science, Ethics and Reseach Methods
Studieprogram
Masterstudium i biomedisin - deltidsstudium
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter grunnleggende vitenskapsteoretiske aspekter og metoder som benyttes i planlegging, utførelse og formidling av forskningsprosjekter generelt. Det fokuseres dessuten på spesielle problemstillinger knyttet til biomedisinsk forskning, forskningsetikk og aktuell lovgivning.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være
  • har avansert kunnskap om sentrale statistiske metoder som benyttes i epidemiologisk og biomedisinsk forskning
  • har avansert kunnskap om internasjonale konvensjoner og grunnlagsdokumenter som er relevant for biomedisinsk forskning og forskningsetikk
  • har inngående forståelse for den biomedisinske forskningens kontrakt med samfunnet som inkluderer finansiering, formidling, etikk og brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og anvende relevante statistiske metoder i forskning og metodeutvikling
  • kan planlegge studier i biomedisin som går fra behovsavklaring til implementering
  • kan drøfte inngående etiske sider av og i biomedisinsk forskning
  • kan anvende, drøfte og referere til lovgivingen som regulerer bioteknologi, biobank, genteknologi og medisinsk forskning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere faglige problemstillinger innen biomedisin og egnethet av ulike vitenskapelige metoder
  • kan beskrive planlegging og gjennomføring av avanserte biomedisinske forskningsprosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, praktisk statistikkurs, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • holde innlegg og delta i diskusjon på seminar i vitenskapsteori

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Normally taught in English. Can be taught in Norwegian if no English-speaking students are taking the course.

In this course, you learn about health-promoting and preventive work at both individual, group and society level. The course gives you knowledge about conditions that promote health and quality of life and challenges that entail health risks. This includes nursing challenges in working with healthy vulnerable and marginalised groups, and children and young people's upbringing environment.

In addition, students will participate in the interdisciplinary teaching activity INTER1200 ‘Communication with children and adolescents’, with a scope corresponding to 1.5 credits carried out in the beginning of January. Exchange students may occasionally be exempted from this requirement. Relevant topics include children’s and adolescents’ cooperation with professionals, explorative approaches to children and adolescents and professionals’ contributions to children and adolescents’ formation of opinions. The learning outcomes expected after completion of INTER1200 are marked with *. See INTERACT’s website for a more detailed description of the content of INTER1200: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Sensorordning

Admission to the programme.