Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4400 Genomisk analyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Genomic Analysis
- Studieprogram
-
Enkeltemner knyttet til Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bestått TLB1000
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har inngående kjennskap til trinn 1, 2 og 3 i Læreplanen
- kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og metoder i undervisning på trinn 1, 2 og 3 i Læreplanen
- kan reflektere over bruk av ulike IKT-midler i undervisningen
- kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med utgangpunkt i trafikkfaglige og trafikkpedagogiske/-psykologiske emner, herunder kjøreprosessen og risikobegrepet
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning i klasse/gruppe på trinn 1 i Læreplanen
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 2 i Læreplanen
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 3 i Læreplanen
- kan bruke relevant IKT i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i samarbeid og diskusjon med andre studenter
- kan kommunisere konstruktivt med elever og medlærere/medstudenter
- kan gi og ta imot tilbakemeldinger på undervisningsøvelser
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om struktur og molekylær variasjon som sekvens-, lengde- og kopinummervariasjon, og mekanismer som fører til genetisk variasjon
- avansert kunnskap om genetisk variasjon som kan føre til sykdom
- inngående kunnskap om screeningmetoder som benyttes i medisinsk genetikk og -high troughput- metoder som benyttes for molekylærgenetisk forskning.
- avansert kunnskap om metoders prinsipper og anvendelsesområde
- spesialisert innsikt i anvendelsesområde av utvalgte bioinformatikkverktøy for DNA- og RNA-analyser.
Ferdigheter
Studenten kan
- selvstendig utføre basale analyser med PCR-teknikk, DNA-sekvensering, fragmentanalyse og qPCR.
- på et selvstendig grunnlag vurdere metoders egnethet og anvende dette i metodeutvikling av diagnostiske metoder
- på selvstendig grunnlag forstå og tolke kvantitative resultater fra qPCR
- anvende basale bioinformatikkverktøy for metodeutvikling og analyse av NGS data
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk sette seg inn i nye metoder og apparatur brukt i biomedisin (inkludert NGS plattformer) med tanke på deres anvendelsesområder, muligheter og begrensninger
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell skriftlig hjemmeeksamen , 14 dager. Omfang: 2500 ord +/-
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det blir gitt ny oppgavetekst
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler tillat. Det er krav om korrekt bruk av referanser og kildehenvisning
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år
Vurderingsuttrykk
Emnet inneholder følgende temaer
- planlegging, gjennomføring, vurdering og analyse av undervisning og veiledning/coaching
- analyse av Læreplanens mål, innhold og arbeidsmåter
- IKT i undervisningen
- trafikkpsykologi
- elever med spesielle behov
- selvinnsikt og kommunikasjon med elever og kolleger
- refleksjon og oppmerksomhet på seg selv og andre
- yrkesetisk kompetanse
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene