Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4210 Biokjemiske og cellebiologiske analysemetoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Methods in Biochemistry and Cell Biology
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for og vurdere ulike teorier og prosedyrer innen konvensjonell radiografi
- kan kritisk vurdere fremstilling av aktuell anatomi og patologi i bildematerialet
- kan gjøre rede for aktuelle tilleggsprojeksjoner for særskilte undersøkelser og vurdere når disse er aktuelle
- kan kritisk vurdere kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten
- kan kritisk vurdere prosedyrer tilpasset ulike pasientgrupper, som for eksempel innen geriatri og pediatri
- kan vurdere kausale sammenhenger mellom postprosesseringsalgoritmer, stråledose og bildekvalitet
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig vurdere bildekriterier og bildekvalitet
- kan selvstendig anvende postprosesseringsalgoritmer
- kan anvende metoder for kvalitetsutviklingsarbeid inkludert pasientsikkerhet
- kan vurdere ulike diagnostiseringsmetoder innenfor medisinsk bildediagnostikk
- kan evaluere egen praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle og diskutere faglige problemstillinger med kollegaer, eksempelvis radiografer, radiologer, fysikere, klinikere og andre det er naturlig å samarbeide med
- kan gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen
- kan formulere, analysere og vurdere praktiske og faglige problemstillinger selvstendig, systematisk og kritisk på et vitenskapelig grunnlag
- kan identifisere og vurdere eget behov for kompetanseutvikling og spesialisering
- kan være en ressursperson og pådriver innen utviklingsarbeid på sin arbeidsplass
- kan lede optimaliseringsprosjekter og ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhenting av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- kan arbeide for å ivareta alle individers rett til likeverdige helsetjenester ved å ha fokus på kvalitet og prosedyreutvikling
- kan bidra til utfasing og implementering av metoder, teknologi og bærekraftig innovasjon for å bedre kvaliteten på tjenestene
Anbefalte forkunnskaper
- Emnet bygger på MABIO4110 Molekylær cellebiologi eller tilsvarende.
- Grunnleggende laboratorietekniske ferdigheter innen biokjemiske og cellebiologiske metoder på bachelornivå.
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og ferdighetstrening. Undervisningen er i hovedsak organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil i hovedsak bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Læringsutbytte
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
- to individuelle skriftlige oppgaver, omfang inntil 1000 ord
- individuelt fagnotat inkludert dokumentasjon av gjennomføring av 30 utvalgte skjelettundersøkelser og evaluering
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 3000 ord (+/- 20 prosent).
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
Vurdering og eksamen
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Hjelpemidler ved eksamen
To års erfaring som radiograf.
Vurderingsuttrykk
Emnet tilbys som enkeltemne. For opptak kreves bachelorgrad eller tilsvarende innen radiografi.
Sensorordning
Ingen.
Emneoverlapp
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GNA2100 Naturfag 1, emne 1.