EPN-V2

MABIO4200 Biokjemiske og cellebiologiske metoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Methods in Biochemistry and Cell Biology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet danner et teoretisk og praktisk grunnlag for å kunne vurdere valg og utførelse av metoder som er aktuelle både i dagens og framtidens medisinske diagnostikk og forskning. Dette omfatter immunologiske, biokjemiske, celle- og molekylærbiologiske metoder.; I det praktiske arbeidet benyttes et utvalg av metodene.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Grunnleggende laboratorietekniske ferdigheter innen biokjemiske og cellebiologiske metoder på bachelornivå.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.;

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om utvalgte biokjemiske og cellebiologiske metoder, deres muligheter og begrensninger
    • kan redegjøre for teori og prinsipper for avanserte proteinanalyser både in vivo og in vitro
    • har oppdatert kunnskap om proteomikk
    • har kunnskap om avanserte mikroskopiteknikker og deres anvendelsesområder
    • har avansert kunnskap om ulike metoder for tillaging av transgene dyr, og kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer fremstillingen av disse

    Ferdigheter

    Studenten;

    • kan selvstendig vurdere biokjemiske og cellebiologiske metoders egnethet, deres styrker og svakheter
    • kan selvstendig utføre og kritisk tolke resultater fra utvalgte metoder innenfor biokjemi og cellebiologi
    • kan utføre bioinformatiske søk i internettbaserte sekvensdatabaser
    • kan utforme en forskningsrapport på vitenskapelig vis

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kritisk vurdere aktuelle metoder i biomedisinsk forskning og diagnostikk
    • kan designe en forskningsstudie innenfor biokjemi og cellebiologi
    • kan kritisk vurdere etiske dilemmaer ved bruk av dyr i forskning

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs, seminarer med muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Tilstedeværelse på introduksjon til emnet
    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs;
    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer
    • Skriftlig, individuell laboratorierapport etter gitte kriterier
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene