Programplaner og emneplaner - Student
M5GSF3100 Samfunnsfag 2, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Studies 2, Part 2
- Studieprogram
-
Skolefag for kroppsøving og idrettsfagGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GSF2110 Samfunnsfag 1, emne 1.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap om utvalgte teorier og forskningsmetoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
- har dybdekunnskap om utvalgte tema i tilknytning til FoU-arbeid, fagdidaktisk teori og forskning om samfunnsfag i skolen
- har dybdekunnskap om urfolkstematikk i Norge og internasjonalt
- har dybdekunnskap om samspillet mellom menneske, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling, demografi og bærekraftig utvikling
- har dybdekunnskap om hvordan det digitale samfunnet påvirker samfunnsstrukturen
- har dybdekunnskap om sentrale forutsetninger og problemstillinger knyttet til statsdanning, menneskerettigheter, medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
- har dybdekunnskap om utvalgte eksempler på konflikter og samarbeid i geografisk, historisk og samfunnsvitenskapelig perspektiv
- har innsikt i sosiale og kulturelle faktorer som påvirker synet på kjønn, seksualitet og kjærlighet
- har kunnskap om økonomiske strukturer, forbruk, makt og marked
- har kunnskap om historiekultur og historiebruk
- har dybdekunnskap om sted og region som natur, kultur og historie
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teorier, metoder og kritisk tenkning innenfor samfunnsfaget i eget FoU-arbeid
- kan bruke relevante digitale verktøy i arbeidet med og framstillingen av eget FoU-arbeid
- kan finne og tolke ulike kilder, og bruke dette til å utvikle elevene sin kritiske og kreative kompetanse
- kan bruke og vurdere ulike arbeidsmåter som stimulerer elevene til bevissthet om tid, rom og samfunnsprosesser
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen, ulike behov og kulturell og språklig bakgrunn
- kan arbeide systematisk med å utvikle elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan ta i bruk ulike perspektiver i egen praksis og synliggjøre perspektivrikdom som en ressurs for elevenes samfunnsorientering
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for at eleven skaffer seg overblikk over perioder og utviklingsmønster
- kan involvere lokalt samfunnsliv i opplæringen
- kan formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i samfunnsfaget i skolen
Innhold
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle oppgavene.
Arbeids- og undervisningsformer
I bacheloroppgaven skal studenten anvende teorier og metoder fra studiets fagområder på en selvstendig valgt problemstilling. Studenten velger selv tema for oppgaven.
Undervisningsspråk er norsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til arkivvitenskapelig teori, metode og forskning
- har god oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide en presis og avgrenset arkivvitenskapelig problemstilling
- kan anvende relevant teori på eget materiale
- kan innhente, analysere, vurdere og organisere relevant materiale
- kan drøfte egne valg av metode og teoretisk grunnlag i forhold til alternative løsninger
- kan gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig prosjekt som strekker seg over tid
- kan formidle skriftlig sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og funn
Vurdering og eksamen
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, selvstendig arbeid og seminarer.
Hjelpemidler ved eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente individuelle arbeidskrav:
- Skriftlig innlevering av tema, foreløpig problemstilling samt ønske om veileder.
- En skriftlig plan for arbeidet (3-5 sider). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
- En skriftlig litteraturoversikt med utgangspunkt i oppgavens tema på 2-5 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
- En muntlig presentasjon av pågående arbeid ved et midtveisseminar.
Arbeidskravene må være gjennomførte og godkjente innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Vurderingsuttrykk
Bacheloroppgave med et omfang på 30-35 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Oppgaven skal skrives individuelt, men kan få skrives av to studenter sammen etter individuell vurdering. Oppgavens omfang skal da tilpasses dette.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Sensorordning
Gradert skala A-F.