Programplaner og emneplaner - Student
M5GSF2110 Samfunnsfag 1, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Studies 1, Part 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
A project artefact made in groups of approximately;5 students. Details of the artefact will be made available on Canvas.
The exam can be appealed.
;
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Innledning
Emnet «Musikk, samspill og ledelse» bygger på kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet. Studenten skal i tråd med Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanningen (2012) kunne "bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling". Studenten skal videre kunne «fremme kreative prosesser og kulturopplevelser med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring». Emnet «Musikk, samspill og ledelse» skolerer, inspirerer og trygger studentene på disse feltene.
Emnet skal styrke barnehagelærerstudentenes faglige kunnskap innen musikk, og trygge deres identitet som fremtidige ledere og pedagoger. Sentralt i emnet er mangfold og inkludering, samarbeid og ledelse.
Barnehagen skal være en arena for kunst- og kulturformidling og trenger faglig dedikerte og trygge pedagoger som kan lede barn og voksne i kreative musikalske prosesser. Styrking av egne musikalske ferdigheter i spill, sang og dans er således en sentral del av undervisningen. Studenten får erfaring i å observere, motta og gi musikalske opplevelser. Det arbeides med musikk som kommunikasjon og hverdagskultur, personalledelse og personalsamarbeid. Kunnskap om ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat, basert på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold. Emnet «Musikk, samspill og ledelse» skal ivareta disse idealene, og samtidig gi kunnskap i praktiske og teoretiske disipliner innenfor musikkfaglige og musikkpedagogiske områder.
Emnet stiller høye krav til selvstendighet, tilstedeværelse og aktiv deltakelse, evne til å arbeide både individuelt og i gruppe samt evne til å søke veiledning og innhente kunnskap fra ulike kilder.
Læringsutbytte
According to the United Nations, European Union and national governments, industry, civil society and academia, true innovation is only achieved through diversity. By leveraging diversity, interdisciplinary, international and inter-sectoral teams can actively work to solve the complex challenges found in society today. This course aims to train students to face the complex challenges faced by society including issues related to the ageing population, human rights, climate change, sustainable development, and the rapid growth in industrialization 4.0.
The course will focus on experienced-based learning and gamification where students from multiple fields work together on a real-life local challenges with global implications. Students will work in collaboration with external partners including government agencies, civil society organizations and businesses in addition to leading researchers from across the globe who struggle every day with producing innovative solutions for their community's and the world's most complex challenge. While specific topics will vary, students will have the opportunity to choose among a variety of topics related to technology, innovation and society. Teams will be required to leverage their collective skills and experiences to effectively collaborate and produce new solutions to today's most complex challenges.
Innhold
All aids are permitted.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vektlegger musikalske variasjonsmuligheter med rom for personlig kunstneriske uttrykk og utføring, samspill, tilrettelegging, ledelse og instruksjon. Dette forutsetter en prosessorientert undervisning hvor mye av læringen skjer gjennom aktiv deltakelse og tett samarbeid mellom student og lærer og innad i studentgruppen. Barnehagesamlingene inngår her som en viktig læringsarena. Fordypningen krever selvstudium og refleksjon over eget arbeid, egenøving, verkstedarbeid, workshops og litteraturstudier. Det blir i tillegg enkelte konserter og ekskursjoner samt to utvidete kursdager på campus i norsk folkemusikk- og dans.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.
Estetisk arbeidskrav
Studentene utformer et estetisk arbeidskrav knyttet til ett av emnets undervisningstemaer, som f. eks. et storyline-produkt. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og produktet presenteres gjennom et kort muntlig framlegg for klassen støttet av en digital presentasjon. Formålet med arbeidskravet er å fremme estetiske arbeidsformer i arbeid med fagstoff.
Undervisningsopplegg og skriftlig fagtekst
Studentene utvikler et undervisningsopplegg knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og opplegget presenteres med muntlig framlegg på ca. 15 minutter. Studentene skriver en individuell fagtekst på bakgrunn av undervisningsopplegget. Omfang 2000 ord (+/-10%). Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter, samt faglige og fagdidaktiske refleksjoner.
Gruppepresentasjon av praksiserfaringer
Praksisgruppene presenterer en problemstilling som bygger på erfaringer fra praksis. Problemstillingen skal begrunnes og drøftes i lys av faglitteratur og fagdidaktisk litteratur. Omfang av gruppepresentasjon er ca. 10 minutter. Gruppens presentasjon danner grunnlaget for den individuelle fagteksten som utgjør deleksamen 1.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglig arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Deltakelse på ekskursjon
I løpet av semesteret blir det gjennomført en eller flere kortvarige endagsekskursjoner, med obligatorisk deltagelse. Ekskursjonen(e) vil være tilknyttet sentrale undervisningstemaer i semesteret og vil kunne kreve studentaktivitet både i forkant og etterkant, så vel som underveis i ekskursjonen. Eksempler på mulige ekskursjonsmål er Demokratisenteret på Eidsvoll og Hovedøya. Ekskursjonenes formål er å utvikle faglig kompetanse i samfunnsfag, samt ekskursjon og bruk av lokal- og utemiljø som metode.;
Refleksjonsnotat fra ekskursjon
Individuelt didaktisk refleksjonsnotat knyttet til en gjennomført samfunnsfaglig ekskursjon. Refleksjonsnotatet skal inneholde forberedelse til ekskursjonen, hvordan elevene kan aktiviseres faglig underveis i ekskursjonen og relevant etterarbeid. I tillegg skal notatet inneholde didaktiske begrunnelser for opplegget og drøfting av det faglige innholdet. Opplegget skal forankres i gjeldende lærerplan. Omfang 1000 ord (+/-10 %) Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til ekskursjon som undervisningsmetode i samfunnsfagopplæringen.
Deltakelse på eksamensseminar
Deltakelse på eksamensseminar der studentene legger fram løsningsforslag i grupper eller individuelt til tenkte eksamensoppgaver. Omfanget av presentasjonene er ca. 10 minutter.
Vurdering og eksamen
Upon successful completion of the course, the candidate:
Knowledge
- Has an in-depth understanding of innovation;processes including participatory design, co-design, and universal design methods
- Has an advanced understanding of relevant social challenges as articulated by the United Nations, European Union, and national governments including the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs)
;
Skills
- Can critically reflect on the role of diversity in innovation and the role of personal experience, implicit bias, disciplinary traditions, professional background, gender, culture, and other social identities and characteristics
- Can deploy innovation processes to critically identify and analyze social, organizational, or technical problems and produce novel solutions that meet the needs of local communities and reflect global aims and initiatives
- Can critically reflect and reflexively analyze their roles and biases as domain experts and identify and put into practice mechanisms for ensuring ethical, professional conduct, and diversity in teams
General competence
- Has an advanced understanding of how innovation and design frameworks and processes can be implemented in interdisciplinary teams
- Can critically explain and debate creative processes, including design thinking, creativity, deduction and induction.
Vurderingsuttrykk
Students will be working together in groups of approximately 5 students. Each group will select a challenge with the goal to produce an artifact as a proposed solution. The groups will apply design thinking methods to narrow the problem and create a feasible and transformative solution.
Empathy and reflexivity are key components of the group's interactions. Ethics and professional code-of-conduct will be an area of continued focus throughout the course.
The course will include a variety of online and in-person;workshops and fieldwork, which will may include short presentations, discussion, product development, games, data collection, simulations, and other forms of group collaboration.
Sensorordning
Begge eksamensdelene vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis også én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.
Opptakskrav
Eksamensdeler vurderes av intern og ekstern sensor.