Programplaner og emneplaner - Student
M5GSF2110 Samfunnsfag 1, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Studies 1, Part 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
The following required coursework must be approved before a student can take the exam:
- 6 computer exercises
- 2 simulation projects
The purpose of the coursework requirements is to encourage consistent efforts throughout the semester and help the students meet the skills and competence requirements
Innledning
Se fagplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om faglige og fagdidaktiske teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
- har kunnskap om vurdering for læring i samfunnsfag
- har kunnskap om skolefaget samfunnsfag og samfunnsfagets styringsdokumenter i et historisk perspektiv
- har kunnskap om samspillet mellom mennesker, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling og bærekraftig utvikling til ulike tider: I jeger-/sanker-samfunnet, jordbrukssamfunnet, industrisamfunnet og det postindustrielle samfunnet
- har kunnskap om sted og landskap som natur, kultur og historie
- har kunnskap om hovedtrekk i norsk og internasjonal historie
- har kunnskap om ulike perspektiver på bruk av IKT i samfunnsfagundervisningen og barn og unges digitale hverdag, digitale dømmekraft og samfunnsdeltakelse
- har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling, FN og menneskerettigheter i et nasjonalt og globalt perspektiv
- har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem
- har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
- har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene
- har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon
- har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan
- kan planlegge elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger, inkludert gjennom bruk av digitale medier.
- kan finne, tolke og vurdere ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser
- kan fremme bærekraftig handlingskompetanse og aktivt demokratisk medborgerskap hos elevene
- kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene
- kan fremme politisk sosialisering og kritisk tenkning omkring samfunnsfaglige spørsmål hos barn og unge
Generell kompetanse
Studenten
- har overblikk over perioder og utviklingsmønstre og kan gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert
- kan reflektere om forholdet mellom individ og samfunn, og i dimensjonene tid og sted
- kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap
- kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar
- kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag
Innhold
Individual written exam under supervision, 3 hours.
The exam result can be appealed.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.
Estetisk arbeidskrav
Studentene utformer et estetisk arbeidskrav knyttet til ett av emnets undervisningstemaer, som f. eks. et storyline-produkt. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og produktet presenteres gjennom et kort muntlig framlegg for klassen støttet av en digital presentasjon. Formålet med arbeidskravet er å fremme estetiske arbeidsformer i arbeid med fagstoff.
Undervisningsopplegg og skriftlig fagtekst
Studentene utvikler et undervisningsopplegg knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og opplegget presenteres med muntlig framlegg på ca. 15 minutter. Studentene skriver en individuell fagtekst på bakgrunn av undervisningsopplegget. Omfang 2000 ord (+/-10%). Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter, samt faglige og fagdidaktiske refleksjoner.
Gruppepresentasjon av praksiserfaringer
Praksisgruppene presenterer en problemstilling som bygger på erfaringer fra praksis. Problemstillingen skal begrunnes og drøftes i lys av faglitteratur og fagdidaktisk litteratur. Omfang av gruppepresentasjon er ca. 10 minutter. Gruppens presentasjon danner grunnlaget for den individuelle fagteksten som utgjør deleksamen 1.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglig arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Deltakelse på ekskursjon
I løpet av semesteret blir det gjennomført en eller flere kortvarige endagsekskursjoner, med obligatorisk deltagelse. Ekskursjonen(e) vil være tilknyttet sentrale undervisningstemaer i semesteret og vil kunne kreve studentaktivitet både i forkant og etterkant, så vel som underveis i ekskursjonen. Eksempler på mulige ekskursjonsmål er Demokratisenteret på Eidsvoll og Hovedøya. Ekskursjonenes formål er å utvikle faglig kompetanse i samfunnsfag, samt ekskursjon og bruk av lokal- og utemiljø som metode.
Refleksjonsnotat fra ekskursjon
Individuelt didaktisk refleksjonsnotat knyttet til en gjennomført samfunnsfaglig ekskursjon. Refleksjonsnotatet skal inneholde forberedelse til ekskursjonen, hvordan elevene kan aktiviseres faglig underveis i ekskursjonen og relevant etterarbeid. I tillegg skal notatet inneholde didaktiske begrunnelser for opplegget og drøfting av det faglige innholdet. Opplegget skal forankres i gjeldende lærerplan. Omfang 1000 ord (+/-10 %) Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til ekskursjon som undervisningsmetode i samfunnsfagopplæringen.
Deltakelse på eksamensseminar
Deltakelse på eksamensseminar der studentene legger fram løsningsforslag i grupper eller individuelt til tenkte eksamensoppgaver. Omfanget av presentasjonene er ca. 10 minutter.
Vurdering og eksamen
The course will introduce students to numerical simulation of heat and fluid mechanics problems encountered in industrial and building technology processes and elsewhere. It aims to enable students to solve complicated three dimensional transient problems relating to e.g. heating and ventilation conditions in buildings using MATLAB and the commercial simulation program STAR CCM+.
Other possible practical applications include dimensioning of components in heat and cooling systems (e.g. heat exchangers), calculation of heating requirements in buildings and analyses of thermal comfort for people.
Vurderingsuttrykk
No requirements over and above the admission requirements.
Sensorordning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student is expected to:
- understand the principles of using programs to address technical problems
- be familiar with the accuracy of computers
- be familiar with the programming language MATLAB
- know about the construction of loops and conditions
- master simple MATLAB programming for implementation of calculation models
- understand the conservation equations for flow, heat and mass transfer
- be familiar with the principles for solving a heat and fluid mechanics problem numerically
- know and understand the finite volume method, which is used for discretisation of equations describing diffusion and advection
- be familiar with the use of staggered and non-staggered grids/meshes
- be familiar with how continuity equations and speed equations can be linked to produce a pressure equation (SIMPLE and SIMPLER algorithms)
- be familiar with the use of source terms to calculate flow and temperature fields
- be familiar with the principles for calculating thermal radiation between solid surfaces
- be familiar with various algorithms for solving system of equations and pertaining stability and convergence requirements
- be familiar with and able to use the commercial simulation programme STAR CCM+
Skills:
The student
- is capable of carrying out necessary numerical calculations for engineering analyses of problems relating to fluid mechanics and heat transfer in real-life structures, including buildings and heat exchangers, and elsewhere
- is capable of defining an adequate range and defining necessary boundary conditions and initial conditions for addressing heat and fluid mechanics problems
- is capable of developing his/her own simple calculation models for implementation in MATLAB
- is capable of using the CFD tool (Computational Fluid Dynamics) STAR-CCM+
- is capable of using numerical methods for heat conduction calculations (one, two or three dimensional, transient), by means of the finite volume (control volume) method
- is capable of describing a transient problem explicitly and implicitly
- is able to calculate external and internal forced and natural convection, deal with boundary layers and draw heat and temperature profiles
- is capable of analysing parallel-flow and counterflow heat exchangers by using logarithmic mean temperature differences.
- is capable of giving an efficient and easily understood presentation of the calculations
- is capable of assessing the quality of the results, i.e. the reasonableness of the data results and program
General competence:
The student has competence in
- contributing to the work on developing new technology on the basis of an understanding of mathematical modelling and solutions to physical problems
- solving interconnected problems linked to heat transfer, thermodynamics and fluid mechanics. This will form a basis for calculating the electrical output and energy needs of a building etc.
- assessing whether calculation results are reasonable
- acquiring skills in methods of relevance to the engineers of the future
Opptakskrav
Lectures, work on computer exercises individually and in groups.