EPN-V2

M5GPE5100 Pedagogy 2, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Individual written exam, 3 hours;

The exam result can be appealed.

In the event of a resit or rescheduled exam, an oral examination may be used instead. In case an oral exam is used, the examination result cannot be appealed.

Required preliminary courses

A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Learning outcomes

Grade scale A-F.

Content

Tema 1: Skolen i samfunnet

  • skolen i et historisk perspektiv
  • skolen som organisasjon
  • teknologiens rolle for pedagogisk og didaktisk endring

Tema 2: Læreplanteori og læreplananalyse

  • læreplanhistorie og politisk styring av grunnskolen
  • læreplan i et komparativt perspektiv
  • kritisk analyse

Tema 3: Endrings- og utviklingsarbeid i skolen

  • læreren i det profesjonelle felleskapet
  • pedagogisk utviklingsarbeid
  • innovasjonsarbeid
  • lærerrollen i endring

Tema 4: Den profesjonelle lærer

  • utvikling av lærerprofesjonalitet
  • analytisk og kritisk perspektiv på lærerrollen
  • sosial og relasjonell kompetanse
  • profesjonsetiske spørsmål

Teaching and learning methods

One internal examiner. The course may be selected for grading by external examiners.

For the continuation exam (resit),;an oral exam can be used, with two internal examiners.

Course requirements

Builds on ELPE1300 Electric Circuits, MEK1400 Physics, MEK1000 Mathematics 1000;and MEK2000 Mathematics 2000 should be taken in parallel.

Assessment

6 timers hjemmeeksamen uten tilsyn.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen bedømmes av en interne og en ekstern sensor.