EPN-V2

M5GNO1300 Norsk, emne 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian, Subject 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen som høyrer til dette emnet er lagt på emne M5GNO1100 Norsk, emne 1.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språkleg identitet og fleirspråkleg praksis
  • har kunnskap om samisk kultur
  • har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangrar og medium
  • har omfattande kunnskap om munnleg kommunikasjon, lesing og skriving og vidareutvikling av grunnleggande språkferdigheiter
  • har kunnskap om relevante teoriar for munnleg opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtalar
  • kan bidra til å utvikle fantasi og estetisk læringsprosessar hos elevane
  • kan vurdere og bruke ulike metodar og ny teknologi i den vidare lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
  • kan legge til rette for at elevar på mellomtrinnet og ungdomstrinnet får lese og skrive saktekstar for ulike formål og i ulike sjangrar og medium
  • kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel, digitale og andre
  • kan legge til rette for variert arbeid med språk og litteratur i tradisjonelle og nye medium
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med sakprosa frå ulike perspektiv og for ulike formål
  • kan legge til rette for at elevane får lese, skrive og diskutere saktekstar i ulike sjangrar og medium og tilpasse den vidare opplæringa i språklege ferdigheiter til elevar på ungdomstrinnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekstar og medium i relevante uttrykksformer
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere fagleg og tverrfagleg utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
  • kan vurdere eigen praksis med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag.

Innhold

Eksamen består av to deler.

Del 1: Praktisk eksamen i grupper à tre til fire studenter. Praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg innen gitt temaet i mat og helse som inkluderer en undervisningsplan, varighet 30 minutter per gruppe. Eksamen vurderes gruppevis med bokstavkarakter A-F.

Del 2: Individuell muntlig høring, varighet inntil 15 minutter per student. Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F. Del 1 må være bestått for å kunne gjennomføre del 2.

Del 1 og del 2 må være bestått for å få samlet karakter på emnet, del 1 teller 40% og del 2 teller 60% på samlet karakter for emnet.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved stryk eller gyldig fravær arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper legges det til rette for individuell gjennomføring av del 1 i 10 minutter og del 2 gjennomføres i inntil 30 minutter.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Arbeids- og undervisningsformer

Sjå fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen har som vilkår godkjente arbeidskrav og deltaking i bestemte faglege aktivitetar. Sjå fagplandelen ovanfor for nærare informasjon om krav til innlevering og vilkår ved manglande innlevering.

  • Ein digital og interaktiv samansett tekst. I gruppe. Målet er å kunne bruke digitale verktøy til produksjon av samansette tekstar. Tilbakemelding frå faglærar. Omfang: i samråd med faglærar ut frå kva digitalt verktøy som vert brukt. Målform: Nynorsk.
  • Vurdering av ein digital læringsressurs ved hjelp av samskrivingsverktøy. I gruppe. Målet er å kunne bruke og vurdere ulike digitale verktøy. Omfang: i samråd med faglærar ut frå kva digitalt verktøy som vert brukt. Målform: Nynorsk

Vurdering og eksamen

Munnleg gruppeeksamen, samtale om litterære tema. I tillegg ein individuell eksaminasjon/utdjuping. Det blir gitt individuell karakter.

30 minutt førebuingstid etter utlevert oppgåve.

Gruppesamtale: 20 minutt. Individuell utdjuping: 3-5 minutt per student.

Ved ny/utsatt eksamen: Individuell munnleg eksamen. Omfang: Ca. 20 minutt. Inga førebuingstid.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ernæring, mathygiene og om matens og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om barn og unges fysiske, psykiske og sosiale utvikling og om ungdomskultur, oppvekstmiljø og rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskaper om likestilling, livsmestring og mangfold
  • har kunnskap om ungdoms muligheter til yrkesvalg og karriere
  • ha kunnskaper om styringsdokumenter for fag i ungdomstrinnet og videregående opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan gi anbefalinger, veilede og tilrettelegge for et sunt kosthold og fysisk aktivitet for ulike målgrupper
  • kan lage og vurdere trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat, og bruke måltidet som arena for sosialisering og danning
  • kan observere og identifisere tegn på for eksempel vold, seksuelle overgrep, mobbing, rus og ekstremisme, og gi omsorg ved sorg og kriser
  • kan anvende og veilede ungdom i kildekritikk, nettvett og kritisk bruk av sosiale medier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, organisere, gjennomføre og vurdere praktisk undervisning i kosthold og fysisk aktivitet samt tilpasse til ulike grupper med henblikk på å ivareta religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn
  • kan vurdere, og være kritisk til reklame og informasjon fra media, basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndighetene
  • kan drøfte særskilte utfordringer knyttet til undervisning og opplæring i kosthold og fysisk aktivitet
  • kan drøfte utviklingen innen kosthold og fysisk aktivitet i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv og ha oversikt over relevant forbrukerpolitikk

Vurderingsuttrykk

Dialogbasert undervisning, forelesninger, erfaringsdeling, prosessuell undervisning, individuelt arbeid, gruppeprosesser og gruppearbeid, praktisk undervisning.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuell faglig forankret skriftlig oppgave. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang 2000 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er å skrive en tverrfaglig oppgave knyttet til yrkesfaglig praksis.

Arbeidskrav 2

Individuell refleksjon fra 10 dagers ungdomsskolepraksis. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 2000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og evt. vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er å reflektere og dokumentere erfaringer fra praksis i ungdomstrinnet.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.