Programplaner og emneplaner - Student
M5GNO1300 Norwegian, Subject 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk, emne 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen som høyrer til dette emnet er lagt på emne M5GNO1100 Norsk, emne 1.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språkleg identitet og fleirspråkleg praksis
- har kunnskap om samisk kultur
- har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangrar og medium
- har omfattande kunnskap om munnleg kommunikasjon, lesing og skriving og vidareutvikling av grunnleggande språkferdigheiter
- har kunnskap om relevante teoriar for munnleg opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtalar
- kan bidra til å utvikle fantasi og estetisk læringsprosessar hos elevane
- kan vurdere og bruke ulike metodar og ny teknologi i den vidare lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
- kan legge til rette for at elevar på mellomtrinnet og ungdomstrinnet får lese og skrive saktekstar for ulike formål og i ulike sjangrar og medium
- kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel, digitale og andre
- kan legge til rette for variert arbeid med språk og litteratur i tradisjonelle og nye medium
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med sakprosa frå ulike perspektiv og for ulike formål
- kan legge til rette for at elevane får lese, skrive og diskutere saktekstar i ulike sjangrar og medium og tilpasse den vidare opplæringa i språklege ferdigheiter til elevar på ungdomstrinnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekstar og medium i relevante uttrykksformer
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere fagleg og tverrfagleg utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
- kan vurdere eigen praksis med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag.
Content
The work and teaching methods include lectures, demonstration lectures, self-study, seminars, project work in groups and skills training under supervision in the university laboratories. During the skills training, the students will practise becoming independent in the completion of the relevant work processes. The course is completed by time-limited practical assignments. The students are given individual supervision in the course in relation to practical study progress and group supervision related to the exam project.
Teaching and learning methods
Sjå fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen har som vilkår godkjente arbeidskrav og deltaking i bestemte faglege aktivitetar. Sjå fagplandelen ovanfor for nærare informasjon om krav til innlevering og vilkår ved manglande innlevering.
- Ein digital og interaktiv samansett tekst. I gruppe. Målet er å kunne bruke digitale verktøy til produksjon av samansette tekstar. Tilbakemelding frå faglærar. Omfang: i samråd med faglærar ut frå kva digitalt verktøy som vert brukt. Målform: Nynorsk.
- Vurdering av ein digital læringsressurs ved hjelp av samskrivingsverktøy. I gruppe. Målet er å kunne bruke og vurdere ulike digitale verktøy. Omfang: i samråd med faglærar ut frå kva digitalt verktøy som vert brukt. Målform: Nynorsk
Assessment
Munnleg gruppeeksamen, samtale om litterære tema. I tillegg ein individuell eksaminasjon/utdjuping. Det blir gitt individuell karakter.
30 minutt førebuingstid etter utlevert oppgåve.
Gruppesamtale: 20 minutt. Individuell utdjuping: 3-5 minutt per student.
Ved ny/utsatt eksamen: Individuell munnleg eksamen. Omfang: Ca. 20 minutt. Inga førebuingstid.
Permitted exam materials and equipment
Language of instruction: Norwegian
The course expands on basic dental technology solutions and production techniques that are suitable for recreating the individual patient’s dental physiology and occlusion. The focus is on the connection between clinical aspects and correct design in relation to oral anatomy in accordance with professional assessment criteria and aesthetic opportunities and limitations. The course also includes alternative production technologies, satisfactory choice and use of dental materials, and considerations for patient satisfaction.
The course forms the basis for the students’ choice of specialisation in the production principles of either fixed prosthetics (specialisation A) or removable prosthetics (specialisation B). Breakdown of credits: Theory 8 and skills training 12.
Grading scale
Passed first year of the programme or equivalent.
Examiners
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain the use of separate inner posts and the importance of preparation for the choice of solution design and production technique in relation to crown and bridge prosthetics
- can explain technical laboratory work processes, choice of material and structural principles related to basic crown and bridge prosthetics
- can describe dental physiology and occlusion and static, dynamic and articulatory rules for arranging complete dentures with normal occlusion
- can explain the connection between the colour, design and function of tooth replacements and the patient’s acceptance of the product
- can explain what characterises scientific dental technology knowledge
- is familiar with fundamental research ethics principles and need for reliability related to scientific use of methods
- can explain the possibilities and limitations of CAD/CAM in relation to the choice of materials and production methods for digital production of complete crowns
- can explain clinical indications, contraindications and the ordinary work process for producing single implant structures
Skills
The student can
- independently make satisfactory plaster work models and antagonist models, and place them with correct articulation
- make complete crowns and small bridges with the help of conventional and/or digital production techniques with the correct morphology, fit, material dimensions and occlusion
- paint and colour in pre-sintered materials to recreate the desired tooth colour
- glaze single whole crowns and small bridges with the right surface structure and effects in relation to the remaining dentition/order form
- arrange a complete denture with normal occlusion with balanced articulation in accordance with Gysi’s basic principles
- design the base of the prosthesis using correct anatomical extension and fit and with natural design of buccal support surfaces
- master the correct use of materials, machines and production equipment in an HSE perspective
- plan the design and work process for a single implant structure under supervision
- plan and carry out a project based on a research question and using scientific methods pursuant to the applicable rules for written assignments
General competence
The student can
- present and reflect on the quality of own work both orally and in writing
- perform systematic searches for sources and correctly reference sources and research in theoretical assignments