Programplaner og emneplaner - Student
M5GMT2100 Matematikk, emne 4 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics, Subject 4
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Knowledge:
The candidate
- can identify, apply and/or present derivations of mathematical models of fluid mechanical phenomena and make relevant approximations.
- can for simplified cases apply the derived models (numerically or theoretically) and is able to interpret the result.
- can relate obtained data, observed phenomena and processes in a laboratory environment to the theoretical description of fluid mechanics.
Skills:
The candidate
- can identify the building blocks constituting a real-world fluid mechanics problem to predict possible transition to turbulence, flow separation and propose flow control strategies to prevent them
- can apply the learned theory on practical examples in order to be able to work with fluid mechanical problems as an engineer.
General Competence:
The candidate
- can perform independent research and document the results in the form of a report, following the ethical protocols of research
- can communicate with peers on how computer simulations and experiments of fluid mechanical problems (such as wind farms) are built from first principles
- can critically evaluate results from simulations and experiments
Forkunnskapskrav
Lectures and experimental laboratory exercises.
Læringsutbytte
The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:
- comprehending, summarising and critically review a research paper in the field of fluid mechanics.
- One experimental laboratory report (approximately 5 pages, estimated to 15 hours of work) on an experimental laboratory exercise.
Innhold
- Geometri og måling.
- Utvalgt tema til fordypning.
- Bevis og teoribygging i matematikk.
- Matematikkdidaktisk forskning og forskningsmetode, herunder Lesegruppe 2.
- Arbeid med matematikkvansker
Arbeids- og undervisningsformer
Individual oral examination (20 minutes)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 4. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- En oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Dette arbeide skal være en estetisk oppgave. Gruppeinnlevering. Omfang 2000 ord +/- ti prosent.
- Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to komponenter:
- Komponent 1: Skriftlig utviklingsarbeid i gruppe. Normalt fire studenter per gruppe. Omfang: mellom 7000 og 10000 ord.
- Komponent 2: Individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i det skriftlige utviklingsarbeidet, men som også vil omfatte andre spørsmål knyttet til pensum for emne 4. Omfang: ca. 30 minutter.
Begge komponenter må være gjennomført for at vurdering skal kunne foretas. De to eksamenskomponentene vurderes samlet. Det gis én individuell karakter på eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter i emnet får studenten en begrunnelse for om utviklingsarbeidet må omarbeides før ny muntlig eksamen. Begge komponenter vurderes samlet ved ny eksamen. Utviklingsarbeidet fra ordinær eksamen kan eventuelt omarbeides én gang. Ved ytterligere forsøk må nytt utviklingsarbeid skrives. Da inngår studenten i en ny gruppe, hvis mulig. Ellers blir det tilrettelagt for et individuelt utviklingsarbeid med mindre omfang. I begge tilfeller skal den muntlige eksamenen gjennomføres på nytt på samme måte som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
Vurderingsuttrykk
Ramis Örlü
Sensorordning
The students should have completed the courses on advanced engineering mathematics and continuum mechanics.