EPN-V2

M5GEN2100 Engelsk, emne 4 Emneplan

Engelsk emnenavn
English, Subject 4
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GEN1100 Engelsk, emne 1.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
  • har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
  • kan planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekt
  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning

Innhold

The course uses a blended learning approach, with a combination of attendance-based teaching or guidance, and use of online material. The students will be working on interdisciplinary cases of direct relevance to their field of study.

There are weekly seminars throughout the semester, in addition to the online material.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Digital competence is a key factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. This course will provide a fundamental understanding of our digital world. It gives an overview of how technology affects our lives and the way we work, as well as our social structures, work patterns and individual preferences contributing to shaping technology. Social media, digital governance, and eHealth are all examples of how technology has profoundly changed our everyday lives in the last few decades.

An understanding of the benefits and limitations of technology is vital in any profession, regardless of field or specialty. In this course, students will acquire the basic knowledge required to harness the potential of technology and identify the opportunities to use technology to foster inclusion and participation in an increasingly diverse and multicultural society. They will also learn to recognize its limitations and potentially harmful consequences on work and society, and grapple with the social, ethical and moral issues that arise as technology becomes both increasingly complex and integral to the way our society functions.

Vurdering og eksamen

For studenter som tar faget i 1. og 2. studieår

Eksamensform

Skriftlig semesteroppgave, individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Eksamensspråket er engelsk. Omfang ved individuell innlevering er 5000 ord +/- 10%, dersom to studenter skriver sammen er omfanget 7000 ord +/- 10 %, dersom tre studenter skriver sammen er omfanget 9000 ord +/- 10 %. Innleveringen må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Semesteroppgaven skal leveres elektronisk. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg ved innlevering.

Ny/utsatt eksamen

Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide besvarelsen ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom besvarelsen får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny besvarelse ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme besvarelse som ved tidligere eksamen i Emne 4 er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.

For studenter som tar faget i 3. studieår

Eksamensform

Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- 10% leveres elektronisk innen oppgitt frist. Eksamensspråket er engelsk. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.

Ny/utsatt eksamen Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen i Emne 4 er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

After completing this course, the student should have the following learning outcome:

Knowledge

On successful completion of this course the student understands:

  • the role of technological innovation with regards to consumption, economic growth and sustainable development, health and welfare
  • the idea of digital citizenship, including digital rights and responsibilities, from a local, national and global perspective, both in general and in relation with their field of study
  • the democratic principles behind e-inclusion and a universally designed society, both in general and with regards to their future professional practice
  • the basics of information security, including precautions to guarantee safety and privacy for patients, clients and other technology users and stakeholders
  • the basic ideas behind algorithms, and how their use may constrain or enable work processes and other aspects of everyday life the role that technology plays in professional practice within their profession or field of study.

Skills

On successful completion of this course the student can:

  • understand the technological and societal aspects of a case in a specific domain
  • discuss and present an overview of ethical challenges at the intersection of technology and society, including issues of integration, participation and multiculturalism
  • give examples of how technology is used in the profession(s) related to their field of study, both at the national and the international level
  • identify, respond to and limit the negative impact of unethical and harmful online behavior
  • evaluate the possibilities and challenges of technological solutions used in the profession(s) relevant to their field of study and present those in a structured form
  • retrieve information effectively and efficiently from a variety of online sources, critically assess its quality and credibility.

General Competence

On successful completion of this course the student can:

  • be a valuable contributor to the design, planning and implementation of new technology
  • be a positive agent of change in their own profession and field of study with regards to leveraging the potential of technology for individuals, organizations and the public sector
  • participate in innovative processes involving new and emerging technologies and build skills in anticipating and adapting to technological change, and reflect on the human rights, legal, and ethical consequences of these processes
  • actively engage with social, ethical and moral issues related to the development and implementation of technology
  • reflect on technology use both within their field and from an interdisciplinary perspective
  • communicate concepts and models related to technology use in a structured manner, both orally and in written form

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.