EPN-V2

M5GEN1200 English, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk, emne 2
Study programme
English, Grade 5-10
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive de vanligste årsakene til utviklingshemming, samt de mest vanlige diagnoser og syndromer
  • kan gjøre rede for overordnede forklaringsmodeller i psykologi
  • kan forklare biologisk, kognitiv og psykologisk normalutvikling med henblikk på skjevutvikling og avvik fra normalutvikling
  • kan gjøre rede for ulike teorier og modeller om helse, funksjonsnedsettelser og funksjonshemming
  • kan gjøre rede for levekår for personer med utviklingshemming og for personer med andre funksjonsnedsettelser
  • kan gjøre rede for velferdspolitiske føringer før og nå og hvilke konsekvenser de har for vernepleierens tjenesteutøvelse
  • kan gjøre rede for sentral lovgivning for velferdstjenestene og lovverk som regulerer tjenestene til personer med funksjonsnedsettelser
  • kan beskrive det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen
  • kan gjøre rede for vitenskapsteori og forskningsmetode og betydningen dette har for vernepleierens tjenesteutøvelse
  • kan beskrive grunntrekkene i kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
  • kan gjøre rede for kunnskapsbasert tjenesteutøvelse og trinnene i kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise ferdigheter i gruppe som fremmer samarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til personer med funksjonsnedsettelse
  • kan diskutere strategier for inkludering av personer med funksjonsnedsettelser

Required preliminary courses

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Learning outcomes

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer, inntil 2000 ord

Content

Elevers arbeid med engelskspråklige tekster:

  • Analyse og valg av tekster for barn og unge
  • Grunnleggende sjangerkunnskap
  • Interkulturell kommunikasjon
  • Tilpasset opplæring i forhold til en mangfoldig elevgruppe
  • Kritisk bruk av digitale læringskilder og verktøy
  • Arbeid med grunnleggende ferdigheter i engelskfaget, med fokus på lesing, regning og digitale ferdigheter
  • Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i noen engelsktalende land

Studieopphold i engelskspråklig land

Som del av undervisning i emne 2 tilbys studentene et studieopphold ved en partnerinstitusjon i et engelskspråklig land. Studentene vil da få anledning til å arbeide med det muntlige språket i en autentisk ramme og utvide sin kunnskap om engelskspråklig litteratur, kultur, samfunnsliv og historie. Kostnader i forbindelse med studieoppholdet dekkes av studentene selv. Informasjon om reisemål og kostnader gis ved semesterstart. Studieoppholdet er ikke obligatorisk, og studenter som av ulike årsaker ikke har anledning til å delta på studieoppholdet, deltar i samme perioden på tilsvarende undervisningsopplegg med tilsvarende læringsutbytte på OsloMet.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Individuell skriftlig oppgave, tekst på 900 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er arbeid med tekstanalyse og sjangerkunnskap, utvikling av studentenes skriveferdigheter og bruk av tekstbehandling og referanseverktøy.
  • Muntlig presentasjon i grupper på 3-4 studenter, med omfang 15 minutter. Studentene skal bruke praktiske-estetiske uttrykksformer i utformingen av presentasjonen, som for eksempel rollespill, drama eller sammensatte tekster (inkl. sosiale medier). Formålet med oppgaven er arbeid med grunnleggende ferdigheter, interkulturell kommunikasjon og tilpasset opplæring.
  • Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Assessment

Individuell fem timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.