Programplaner og emneplaner - Student
M1KP5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 45.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
I Emne 2 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, med spesiell vekt på utforskning av sammenhenger mellom tall, og hvordan generalisering av egenskaper ved tall og samvariasjon av størrelser legger til rette for algebraisk tenking. Grunnleggende begrepsmessig forståelse av brøk behandles grundig. I tillegg vil det arbeides med bevis og argumentasjon og vurdering og diagnostisk undervisning.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om et avgrenset området innenfor kroppsøving og idrettsfag
- har avansert kunnskap om forskningsmetode og -etikk
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt
- kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over masterprosjektets relevans for fremtidig utøvelse av lærerrollen
Innhold
Studentene skal alene eller i gruppe på inntil tre studenter planlegge, gjennomføre og rapportere et avgrenset forskningsarbeid. Hver student / studentgruppe får tildelt en veileder som vil følge opp arbeidet med masteroppgaven.
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være oppfylt for å få levere inn masteroppgaven. Arbeidskravene skal utføres individuelt eller i grupper på inntil tre avhengig av om studentene har valgt å skrive masteroppgaven alene eller i gruppe.
- Levere veiledningsgrunnlag og delta i en veiledning til forberedelse av datainnsamling.
- Levere veiledningsgrunnlag og delta i en veiledning til forberedelse av dataanalyse.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Vurdering og eksamen
Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Ved individuell innlevering skal omfanget av oppgaven normalt skal være mellom 25000 og 32000 ord. Dersom to studenter skriver sammen, skal omfanget normalt være mellom 30000 og 37500 ord, og når tre studenter skriver sammen, skal omfanget normalt være mellom 35000 og 42500 ord.
Ny/utsatt eksamen
Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten(e) levere revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. I særskilte tilfeller kan det etter søknad til studieadministrasjonen vurderes om oppgaver skrevet i gruppe skal kunne leveres individuelt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.