EPN-V2

M1KP4400 Profesjonsutvikling og tverrfaglig undervisning Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Development and Cross-disciplinary Teaching
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

Lærernes kjerneoppgave er å fremme elevenes læring, utvikling og danning. Dette krever også at læreren utvikler seg selv, både profesjonelt og personlig. I undervisningen skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer. Det vil bli lagt særlig vekt på profesjonsfaglige og profesjonsetiske spørsmål, samt tverrfaglig undervisning.

Forkunnskapskrav

The course introduces students to basic economic theories of how labour market functions and the policy implications. It will also present empirical methods used in the current literature to analyse the roles of market institutions and policy interventions of various kinds. Topics include market equilibrium in competitive and non-competitive labour markets, human capital, unemployment, job search, migration, discrimination and collective bargaining.

Læringsutbytte

Studenten må ha bestått alle emner fra første studieår, og kan maksimalt mangle ett bestått emne fra andre studieår.

Innhold

Emnet tar opp ulike tema som er relevant for utøvelsen av lærerrollen og læreres evne til profesjonsutvikling, både alene og sammen med andre. Det blir lagt særlig vekt på profesjonsetikk. Videre tar emnet opp spørsmål til knyttet til tverrfaglig undervisning, eksemplifisert gjennom ulike pedagogiske tilnærminger til tverrfaglighet der kroppsøving inngår.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for forskningsarbeid innen et utvalgt farmasifaglig område
  • kan beskrive sentrale vitenskapelige metoder og ulike forskningsdesign
  • kan gjøre rede for styrker og svakheter ved forskningsmetode i eget prosjekt
  • kan gjøre rede for forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt

Ferdigheter

  • Studenten
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap for å planlegge og gjennomføre et metodisk og faglig prosjekt i samarbeid med andre
  • kan fremskaffe relevant fagstoff og integrere dette med egen faglig kunnskap i eget prosjektarbeid
  • kan beskrive, analysere og diskutere prosjektets problemstilling og resultater opp mot annen publisert vitenskap
  • kan foreta selvstendige kildesøk og bruke referanser og kildehenvisninger på en enhetlig og korrekt måte
  • kan drøfte, vurdere og argumentere for egne faglige vurderinger gjennom opposisjon- og respondentskap

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kombinere faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning- og utviklingsarbeid i et skriftlig arbeid
  • kan reflektere muntlig og skriftlig om faglige og vitenskapelige problemstillinger

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Deltakelse på seminar, individuelt presentere en multimodal poster om tverrfaglig undervisning, og gi skriftlig tilbakemelding på en annen students poster-presentasjon. Omfang: ca. 450 ord.

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Vurdering og eksamen

Individuell mappeeksamen som består av tre produkter:

Produkt 1: Individuelt profesjonsetisk refleksjonsnotat basert på case fra praksis. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Produkt 2: Bearbeidet individuell, multimodal poster om tverrfaglig undervisning.

Produkt 3: Et vurderingsnotat der hver student skal gi en begrunnet vurdering av en annen gruppes poster. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides en gang dersom det blir vurdert til ikke bestått. Etter dette må det leveres ny mappe.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer og fellessamlinger.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Studentene får forslag til oppgaver fra faglærere og velger oppgave ut fra interessefelt. Bacheloroppgaven skrives i grupper på 3-6 studenter og gjennomføres som veiledet gruppearbeid. Veileder skal godkjenne prosjektplanen. Det gis tilbud om inntil 12 veiledningstimer per oppgave. Dersom oppgaven inkluderer laboratorieøvelser gis det noe mer veiledning for å sikre aktiviteten på laboratoriet.

Sensorordning

None.