Programplaner og emneplaner - Student
M1KP4400 Profesjonsutvikling og tverrfaglig undervisning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Development and Cross-disciplinary Teaching
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Lærernes kjerneoppgave er å fremme elevenes læring, utvikling og danning. Dette krever også at læreren utvikler seg selv, både profesjonelt og personlig. I undervisningen skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer. Det vil bli lagt særlig vekt på profesjonsfaglige og profesjonsetiske spørsmål, samt tverrfaglig undervisning.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsmetoder som er relevante for forskning i skolen
- har inngående kunnskap om en avgrenset tematikk innenfor kroppsøving og idrettsfag
Ferdigheter
Studenten
- kan søke etter og finne fram til skolefaglig forskning
- kan anvende grunnleggende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i planlegging og gjennomføringen av egen FoU-oppgave
- kan planlegge og gjennomføre en teoretisk, didaktisk eller empirisk analyse
- kan skrive en lengre akademisk tekst
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevant forskning
- kan reflektere over etiske sider ved forskningsprosessen
- kan reflektere over FoU-prosjektets relevans for sin egen profesjonelle utvikling i lærerutdanningen
- kan legge fram eget arbeid i faglig sammenheng og gi respons på medstudenters framlegg
Læringsutbytte
Se programplanen.
Innhold
Emnet tar opp ulike tema som er relevant for utøvelsen av lærerrollen og læreres evne til profesjonsutvikling, både alene og sammen med andre. Det blir lagt særlig vekt på profesjonsetikk. Videre tar emnet opp spørsmål til knyttet til tverrfaglig undervisning, eksemplifisert gjennom ulike pedagogiske tilnærminger til tverrfaglighet der kroppsøving inngår.
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres inn:
- Det er krav om 80 % oppmøte i all studentaktiv undervisning.
- Innlevering av et prosjektnotat til FoU-oppgaven. Omfang: 400 ord +/- 10 %. Notatet skal ha med omtale av tema, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign henholdsvis teoretisk, didaktisk eller empirisk.
- Levere veiledningsgrunnlag og delta i en veiledning
- Framlegg av FoU-prosjektet på delingskonferanse, med et omfang på ca. 10 minutter, samt bidra med muntlig respons på innholdet i 1-2 medstudenters framlegg.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell FoU-oppgave med omfang som normalt skal være mellom 6000 og 8000 ord. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering, og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette må det leveres ny oppgave.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Intern og ekstern sensor.
Sensorordning
Emnet tar opp grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsmetoder som er relevante for å gjennomføre et FoU-prosjekt. I tillegg skal studentene planlegge, gjennomføre og rapportere et avgrenset prosjekt, under veiledning.