EPN-V2

M1KP4400 Profesjonsutvikling og tverrfaglig undervisning Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Development and Cross-disciplinary Teaching
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

Lærernes kjerneoppgave er å fremme elevenes læring, utvikling og danning. Dette krever også at læreren utvikler seg selv, både profesjonelt og personlig. I undervisningen skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer. Det vil bli lagt særlig vekt på profesjonsfaglige og profesjonsetiske spørsmål, samt tverrfaglig undervisning.

Forkunnskapskrav

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om lærerrollen i et profesjonsfaglig perspektiv
  • har inngående kunnskap om profesjonsetikk
  • har inngående kunnskap om visuelle metoder og hvordan disse kan brukes som didaktiske verktøy i undervisning, forsking og i egen profesjonsutvikling.
  • har inngående kunnskap om pedagogiske og didaktiske perspektiver på kroppsøvingsfagets muligheter i tverrfaglig undervisning

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke metoder som fremmer profesjonell utvikling
  • kan bruke undervisningsmetoder som legger til rette for elevmedvirkning
  • kan bruke visuelle metoder i undervisning av tverrfaglige emne, i forskning og i egen profesjonsutvikling.
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere tverrfaglige undervisningsopplegg med utgangspunkt i kroppsøving og et annet undervisningsfag

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøving- og idrettsfagslærer
  • kan analysere og kommunisere om profesjonsfaglige dilemmaer og utfordringer med kollegaer og andre samarbeidspartnere

Innhold

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Gruppebesvarelse med presentasjon og faglig refleksjon. Undervisningsplanlegging med utgangspunkt i læreplan og konkretiseringsmateriale.

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Deltakelse på seminar, individuelt presentere en multimodal poster om tverrfaglig undervisning, og gi skriftlig tilbakemelding på en annen students poster-presentasjon. Omfang: ca. 450 ord.

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Vurdering og eksamen

Individuell mappeeksamen som består av tre produkter:

Produkt 1: Individuelt profesjonsetisk refleksjonsnotat basert på case fra praksis. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Produkt 2: Bearbeidet individuell, multimodal poster om tverrfaglig undervisning.

Produkt 3: Et vurderingsnotat der hver student skal gi en begrunnet vurdering av en annen gruppes poster. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides en gang dersom det blir vurdert til ikke bestått. Etter dette må det leveres ny mappe.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innen design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

Vurderingsuttrykk

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om opplæringsloven, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter, og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
  • har kunnskap om fagområdet design, kunst og håndverks tradisjoner og ideologiske ståsted i et historisk og samtidig samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og aktuell forskning knyttet til undervisning, læring og vurdering innen fagområdet og læreplanverkets tverrfaglige temaer
  • har kunnskap om ulike undervisnings-, vurderings- og veiledningsformer som egner seg i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
  • har kunnskap om rammefaktorer og HMS-arbeid i skoleverkstedene, og kjenner til lover og forskrifter som regulerer dette

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen, andre relevante styringsdokumenter, praksiserfaringer og forskning
  • kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
  • kan analysere og vurdere læreplaner, og drøfte fagteori og innhold i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
  • kan begrunne og drøfte fagområdets egenart og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
  • kan vurdere elevers praktisk skapende arbeid og faglige kompetanse, og legge til rette for at elevene reflekterer over egen læring og faglige utvikling

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfellesskap
  • kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden, herunder også samisk håndverk og kunst- og kulturuttrykk
  • kan formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig

Sensorordning

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.