EPN-V2

M1KP4300 Kropp og læring Emneplan

Engelsk emnenavn
Body and Learning
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

The master’s thesis is an independent scholarly work where the student must demonstrate insight into relevant research and theories, methods and approaches of relevance to the thesis' focus and area of specialisation. The student is free to choose the topic, method and perspective.

Forkunnskapskrav

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om teoretiske perspektiv om kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring som er sentrale for kroppsøving og idrettsfag
  • har inngående kunnskap om elevmangfold i skolen for hvordan opplæringen kan tilrettelegges alle elevers forutsetninger og behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan, basert på teoretisk kunnskap, analysere kroppsøvingsfaglige spørsmål og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan kritisk anvende teoretisk profesjonsretta kunnskap i kroppsøving til utforsking av nye faglige problemstillinger
  • kan analysere og drøfte forholdet mellom mangfold, identitet, bevegelse, fysisk aktivitet og læring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på avansert teoribasert nivå kommunisere om faglige spørsmål knyttet til profesjonsutøvelsen
  • kan reflektere kritisk over hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold

Innhold

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, datalaborasjoner, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Studentene skal i grupper på 2-3 lage en muntlig presentasjon som bygger på en artikkel eller et kapittel i pensum og legge denne fram for medstudentene. Omfang ca. 20 minutter.

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen på ca. 20 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt ved eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • god kunnskap om metadata tilhørende forskjellige dokumentformater
  • god oversikt om infrastrukturer og verktøy som brukes for å sikre autentisitet
  • grunnleggende kunnskap om moderne autentiserende tjenester
  • kunnskap om metoder og prinsipper som ligger til grunn for bruken av PKI

Ferdigheter

  • redegjøre for infrastrukturen som trengs for å sikre tillit
  • anvende relevant verktøy
  • analysere metadata og innhold til forskjellige dokumenter med relevant verktøy for å si noe om autentisitet
  • redegjøre for bruken av PKI for å sikre autentisitet til digital dokumentasjon

Generell kompetanse

  • har innsikt i begrepet «autentisitet» og prosesser som sikrer autentisitet
  • kan formidle hvordan autentisitet utfordres i en digital hverdag og bidra til utvikling av god praksis
  • kan formidle autentisitet i en dokumentasjonforvaltnings perspektiv