EPN-V2

M1KP3100 Fordypning i undervisning på barnetrinnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialization in Teaching at Elementary School
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

Dette er en fordypning som gir kompetanse i å undervise og lede arbeid i kroppsøving på barnetrinnet. Videre vil emnet tematisere profesjonsfaglige kompetanser som klasseledelse, tilpasset / universell undervisning, planlegging og gjennomføring av undervisning på barnetrinnet.

Forkunnskapskrav

I dette emnet introduseres studentene for faget spesialpedagogikk. Studentene blir kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden som danner den juridiske rammen for spesialundervisning. Studentene lærer hvordan de kan kartlegge faktorer på individ- og systemnivå som kan påvirke elevers læring. Studentene lærer også hvordan individuelle opplæringsplaner kan utformes. Videre får studentene grunnleggende kunnskap om utvalgte nevroutviklingsforstyrrelser (ADHD, autisme, utviklingshemming). Gjennom hele emnet fokuseres det på bevisstgjøring rundt innholdet i spesialpedagogens rolle, og rundt etiske utfordringer i faget spesialpedagogikk. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges sterkt, og spesialpedagogiske utfordringer blir gjennomgående belyst fra et biopsykososialt perspektiv. Hvordan spesialpedagogen kan fremme elevenes motivasjon for læring og forebygge frafall står sentralt i emnet.

Læringsutbytte

Ingen

Innhold

Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid

  • lover og regelverk
  • samarbeid mellom skole, skoleeier og PPT
  • rammefaktorer på lokalt nivå
  • etikk i spesialpedagogisk arbeid

Lærevansker

  • nevroutviklingsforstyrrelser (utviklingshemming, autisme, ADHD)
  • samspillsvansker/utfordrende atferd

Kartleggingsmetoder

  • kartleggingsmetoder
  • analyse og tolkning
  • rapportskriving

Individuelle opplæringsplaner

  • hensikt og nytte
  • fra sakkyndig vurdering til IOP
  • utforming, mål og innhold
  • evaluering og justering

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
  • kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole
  • grunnleggende kunnskap om nevroutviklingsforstyrrelser og nødvendig tilrettelegging for slike vansker
  • kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ- og systemnivå

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
  • utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldende føringer
  • kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og foresatte

Generell kompetanse

Studenten har:

  • forståelse for etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid
  • respektfulle og inkluderende holdninger overfor elever med særskilte behov

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, arbeidskrav, individuelt studiearbeid, observasjon, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, arbeid med pensum, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg, hverandrevurdering, mm.

Semesterets første og tredje samling foregår på campus, mens semesterets andre samling er digital.

Vurdering og eksamen

Emnet har tre arbeidskrav som må være vurdert til «godkjent» før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

En individuelt skriftlig oppgave på ca. 1000 ord +/- 10% om den spesialpedagogiske tiltakskjeden (litteraturliste kommer i tillegg)

Arbeidskrav 2

Emnets andre arbeidskrav er todelt:

  • En individuell skriftlig oppgave på ca. 1000 ord +/- 10% om tilpasset opplæring (litteraturliste kommer i tillegg)
  • Hverandrevurdering: Studentene skal gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents arbeidskrav, omfang 500 ord +/- 10%. En mer utfyllende beskrivelse av hverandrevurderingens innhold vil bli gitt studentene når oppgaven deles ut

Arbeidskrav 3

Et individuelt skriftlig arbeid på ca. 1000 ord +/- 10% om støttende lærer-elev-relasjoner (litteraturliste kommer i tillegg)

Formålet med arbeidskravene er at studentene skal bli mer bevisst på undervisningspraksis ved egen skole, at de tilegner seg dybdekunnskap om bestemte spesialpedagogiske temaer, og at de jobber selvstendig med relevant fag- og forskningslitteratur. Arbeidskravene skal videre gi studentene anledning til å knytte sammen teori og praksis.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% av all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. Det forutsettes korrekt bruk av referanser og kildehenvisning på semesteroppgaven.

Studentene leverer et skjema med disposisjon for semesteroppgaven til fagansvarlig i løpet av høsteksamen (frist for innlevering av skjema oppgis ved semesterstart), og det gis veiledning på disposisjonen.

Vurderingsuttrykk

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

To interne sensorer vurderer besvarelsene. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og vurderingsformer.