Programplaner og emneplaner - Student
M1KP3100 Specialization in Teaching at Elementary School Course description
- Course name in Norwegian
- Fordypning i undervisning på barnetrinnet
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
-
Introduction
Individuell prosjekteksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10%, + vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom eller ikke bestått karakter arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått, kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
-
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Learning outcomes
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
-
Content
Emnet gir studentene dypere innsikt i kroppsøving på barnetrinnet, der bruk av ulike bevegelsesmiljø, tilrettelegging for lek og begynneropplæring, kunnskap om barns utvikling og læring og barns bevegelseskultur er sentralt. Studentene får mer erfaring med allsidige bevegelsesaktiviteter og varierte arbeidsmåter for å bidra til å fremme kroppslig utvikling, læring, mestring, kreativitet og bevegelsesglede for alle elevene i barneskolen. Gjennom emnet vil studentene planlegge undervisning og undervisningsrelaterte opplegg og arbeide med oppgaver knyttet til kroppsøvingslæreren som kompetanse og ressurs i skolemiljøet.
-
Teaching and learning methods
Yrke, organisasjon og ledelse
- Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
- Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
- Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
- Forskningsmetode
Innovasjon og utvikling
- Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
- Digitalisering og robotisering
- Bærekraft og etikk
Praksis
Yrkesfaglig praksis minimum fem dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Gjennomført prosjekt uteskole/nærmiljøfriluftsliv i grupper på 2-4, med plan og refleksjonsdokument. Omfang: 2000 ord +/- 10 %.
- Oppgave knyttet til temaet praktisk-metodisk aktivitetslære i grupper på 2-4. Skriftlig og digital fremstilling. Omfang: 1600 ord +/- 10% og et digitalt produkt som f.eks. video 5-10 minutter.
- I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide en ca. 10 minutters muntlig presentasjon til refleksjonsseminar som knytter praksiserfaringen til relevante tema i emnet.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
-
Assessment
Individuell praktisk-muntlig eksamen. Studenten trekker oppgave og planlegger et undervisningsopplegg og leverer en øktplan. 24 timers forberedelsestid. Eksamen inneholder en praktisk-metodisk undervisningsdel med et omfang på 15-20 minutter. Denne følges opp av en muntlig samtale om undervisningsopplegget og øvrige temaer i emnet. Omfang: 10-15 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsestiden. På gjennomføring av eksamen er øktplan-dokumentet tillatt hjelpemiddel.
-
Grading scale
Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Examiners
Intern og ekstern sensor.