EPN-V2

M1KP2400 Fordypning i undervisning på idrettsfag Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialization in Teaching Sports Sciences
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

    Formålet med emnet er å gi studentene grunnleggende kompetanse for å kunne undervise på utdanningsprogrammet idrettsfag på videregående nivå. Studentene skal gjennom arbeid med relevant faglitteratur og gjennom praktisk-metodiske aktiviteter, utvikle nødvendig kompetanse for å kunne undervise og veilede elever på idrettsfag i de obligatoriske programfagene.

  • Forkunnskapskrav

    Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon relevant for utvikling av idrettslig prestasjonsevne
    • har kunnskap om offentlige dokumenter og læreplaner for utdanningsprogrammet idrettsfag
    • har kunnskap om idrettens verdier og normer, og sammenhengen mellom ulike former for idrettslig aktivitet og samfunnet omkring
    • har fagdidaktisk kunnskap for å tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsundervisning i ulike naturmiljø vinterstid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere læreplanene i idrettsfag og anvende disse til å planlegge og gjennomføre undervisning innenfor programfagene i utdanningsprogrammet
    • kan analysere bevegelse og faktorer knyttet til prestasjon ved bruk av relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering, slik som elektroniske og digitale verktøy
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i vinterfriluftsliv

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede og undervise på idrettsfag
    • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i idrettsfag
    • kan reflektere kritisk over den gjensidige påvirkningen mellom idrett og samfunn
  • Innhold

    Emnet skal gi studentene kompetanse i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning innenfor de obligatoriske programfagene på idrettsfag. I emnet vil studentene blant annet arbeide med å analysere og vurdere ulike bevegelsesløsninger innenfor ulike idretter og aktiviteter. Kritisk tenkning gjennom arbeid med samfunnsvitenskapelige temaer knyttet til idretten som samfunnsfenomen vektlegges.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Det er krav om 80 % deltakelse i all studentaktiv og praktisk-metodisk undervisning.
    • I tilknytning til praksis skal studenten utarbeide en ca. 10 minutters muntlig presentasjon til refleksjonsseminar som knytter praksiserfaringen til relevante tema i emnet.

    Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen. Studenten trekker et tema 24 timer før muntlig eksamen starter som de vil bli stilt spørsmål om. I tillegg vil det bli stilt spørsmål om andre temaer fra emnet. Varighet ca. 20 minutter.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsesfasen. Ingen hjelpemidler tillatt på muntlig eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Intern og ekstern sensor.