EPN-V2

M1KP2400 Fordypning i undervisning på idrettsfag Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialization in Teaching Sports Sciences
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen;er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier;21. juni 2021.;

;

Formålet med emnet er å gi studentene grunnleggende kompetanse for å kunne undervise på utdanningsprogrammet idrettsfag på videregående nivå. Studentene skal gjennom arbeid med relevant faglitteratur og gjennom praktisk-metodiske aktiviteter, utvikle nødvendig kompetanse for å kunne undervise og veilede elever på idrettsfag i de obligatoriske programfagene.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • har kunnskap om barns språklæring i et andrespråkperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som
  • kan fremme disse i engelskfaget
  • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
  • har kunnskap om begynneropplæring i engelsk
  • har forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til på barnetrinnet
  • har kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen

Ferdigheter

Studenten

  • kan veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk
  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for eleven
  • kan planlegge, lede og vurdere læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever
  • kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon relevant for utvikling av idrettslig prestasjonsevne
  • har kunnskap om offentlige dokumenter og læreplaner for studieretningen idrettsfag
  • har kunnskap om idrettens verdier og normer, og sammenhengen mellom ulike former for idrettslig aktivitet og samfunnet omkring
  • har fagdidaktisk kunnskap for å tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsundervisning i ulike naturmiljø vinterstid

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplanene i idrettsfag og anvende disse til å planlegge og gjennomføre undervisning innenfor programfagene på studieretningen
  • kan analysere bevegelse og faktorer knyttet til prestasjon ved bruk av relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering, slik som elektroniske og digitale verktøy
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i vinterfriluftsliv

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede og undervise på idrettsfag
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i idrettsfag
  • kan reflektere kritisk over den gjensidige påvirkningen mellom idrett og samfunn

Innhold

Emnet skal gi studentene kompetanse i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning innenfor de obligatoriske programfagene på idrettsfag. I emnet vil studentene blant annet arbeide med å analysere og vurdere ulike bevegelsesløsninger innenfor ulike idretter og aktiviteter. Kritisk tenkning gjennom arbeid med samfunnsvitenskapelige temaer knyttet til idretten som samfunnsfenomen vektlegges.

Arbeids- og undervisningsformer

Begynneropplæring i engelsk 1.-4. trinn

  • Engelsk språk og språklæring del A.
  • Innføring i tekst og kultur del A.
  • Flerspråklighet og mangfold.
  • Grunnleggende ferdigheter med fokus på trinn 1-4.
  • Undervisningsmetoder for tilpasset opplæring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Individuell semesteroppgave med veiledning. Omfang: 2700 ord +/- 10 %.
  • I tilknytning til praksis skal studenten utarbeide en ca. 10 minutters muntlig presentasjon til refleksjonsseminar som knytter praksiserfaringen til relevante tema i emnet.

;

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen. Studenten trekker et tema 24 timer før muntlig eksamen starter som de vil bli stilt spørsmål om. I tillegg vil det bli stilt spørsmål om andre temaer fra emnet. Varighet ca. 20 minutter.

;

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsesfasen. Ingen hjelpemidler tillatt på muntlig eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.