EPN-V2

M1KP2300 FoU-oppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Research and Development Thesis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

    Studenten skal gjennomføre et selvstendig, profesjonsrettet FoU-prosjekt. Ved å utforske en avgrenset problemstilling skal studenten tilegne seg kunnskap om et utvalgt tema. Samtidig skal studenten tilegne seg kompetanse til å ha en utviklingsorientert innstilling til arbeidet som lærer.

  • Forkunnskapskrav

    Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsmetoder som er relevante for forskning i skolen
    • har inngående kunnskap om en avgrenset tematikk innenfor kroppsøving og idrettsfag

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan søke etter og finne fram til skolefaglig forskning
    • kan anvende grunnleggende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i planlegging og gjennomføringen av egen FoU-oppgave
    • kan planlegge og gjennomføre en teoretisk, didaktisk eller empirisk analyse
    • kan skrive en lengre akademisk tekst

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevant forskning
    • kan reflektere over etiske sider ved forskningsprosessen
    • kan reflektere over FoU-prosjektets relevans for sin egen profesjonelle utvikling i lærerutdanningen
    • kan legge fram eget arbeid i faglig sammenheng og gi respons på medstudenters framlegg
  • Innhold

    Emnet tar opp grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsmetoder som er relevante for å gjennomføre et FoU-prosjekt. I tillegg skal studentene planlegge, gjennomføre og rapportere et avgrenset prosjekt, under veiledning.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres inn:

    • Det er krav om 80 % oppmøte i all studentaktiv undervisning.
    • Innlevering av et prosjektnotat til FoU-oppgaven. Omfang: 400 ord +/- 10 %. Notatet skal ha med omtale av tema, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign henholdsvis teoretisk, didaktisk eller empirisk.
    • Levere veiledningsgrunnlag og delta i en veiledning
    • Framlegg av FoU-prosjektet på delingskonferanse, med et omfang på ca. 10 minutter, samt bidra med muntlig respons på innholdet i 1-2 medstudenters framlegg.

    Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell FoU-oppgave med omfang som normalt skal være mellom 6000 og 8000 ord. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering, og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette må det leveres ny oppgave.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Intern og ekstern sensor.