EPN-V2

M1KP1400 Klasserommet ute Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching Outdoors
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2026/2027
Emnehistorikk
Programplan
  • Innledning

    Utdanningen er bygd på forskrift til rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger fastsatt av Kunnskapsdepartementet 6. september 2017 og forskrift til nasjonal retningslinje for sykepleierutdanningen fastsatt 15. mars 2019 med senere endring 1. desember 2019. Sykepleierutdanningen i Norge er også underlagt EU-direktiv. Direktivet omhandler bestemmelser om godkjenning av faglige kvalifikasjoner når det gjelder regulerte yrker innenfor EU og EØS-området. Utdanningen er i samsvar med direktiv 2005/36/EF om godkjenninger av yrkeskvalifikasjoner, med senere endringer herunder direktiv 2013/55/EU.

    Godkjent av Utdanningsutvalget HV: 21.11.2019

    Sist godkjent av Utdanningsutvalget HV: 06.12.2023 og prodekan for utdanning HV 17.12.2024

    Fakultet for helsevitenskap (HV)

    Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid (SHA)

    Kull 2024

  • Forkunnskapskrav

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

    Arbeidskrav

    Høst

    • Planlegge og gjennomføre et faglig møte i egen barnehage med tema digital danning eller digital kompetanse. Tidsrammen på det faglige møtet skal være på minimum 45 minutter.
    • Refleksjonsnotat på bakgrunn av det faglige møtet i barnehagen. Omfang 1200 ord +/- 10 %.

    Vår

    • Presentasjon i form av en «mini-konferanse». Studentene søker kunnskap om et tema de har valgt å utforske. Studenten skal i etterkant holde en presentasjon for medstudenter hvor de formidler erfaringene/kunnskapen de har fått i møtet med dette temaet. Dette kan være en power-pointpresentasjon, podcast eller annen form for formidling. Ved muntlig presentasjonsform skal tidsrammen være på om lag 15 minutter. Ved valg av skriftlig dokumentasjonsform, skal arbeidet ha et omfang på mellom 2800 -3500 ord. Studentene velger selv dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk og trekkes fra eksamen.

    Obligatoriske aktiviteter

    De obligatoriske aktivitetene vil være gjenstand for diskusjon, refleksjon og arbeid i både læringsgrupper og undervisning.

    Høst

    • Kartlegging av digitale verktøy i egen barnehage, eierskap, utstyr og bruk
    • Kartlegge personalets digitale praksis i egen barnehage

    Vår

    • Utforske barns digitale erfaringer og introdusere en ny digital aktivitet som kan stimulere til lek og læring
    • Kritisk refleksjon i egen personalgruppe som tematiserer personalets digitale dømmekraft

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene. Dette begrunnes med at studentene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for videreutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og arbeid med medstudenter og lærere.

    Fravær utover 20 prosent, eller mer enn to undervisningsdager, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

  • Læringsutbytte

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

  • Innhold

    Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter innenfor friluftslivsdidaktikk og undervisning utenfor klasserommet. Emnet setter søkelys på hvordan undervisning i kroppsøving kan foregå gjennom friluftsliv, uteskole og aktiviteter i nærmiljøet. Sentralt i emnet er planlegging og gjennomføring av ulike typer av turer, samt studentenes egenvurderinger av disse relatert til blant annet sikkerhet, førstehjelp og livredning.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Nathalie Hyde-Clarke

  • Vurdering og eksamen

    Individuell eksamen som består av følgende deleksamener:

    • Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen med varighet på 15 minutter.
    • Deleksamen 2: Individuell skriftlig tekst. Omfang 2000 ord, pluss/minus 10%.

    Det gis en samlet karakter i emnet hvor Ddeleksamen 1 og deleksamen 2 vektes 50/50.

    Begge deleksamener må bestås for å få emnet M1KP1400 bestått.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det er kun den/de deleksamenen(e) som ikke får bestått karakter som må tas på nytt. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide den enkelte deleksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    • Barnehagens digitale praksis
    • Verktøy til kartlegging av egen praksis
    • Barns lek og mediekultur
    • Multimodal læring
    • Oppvekst. lek og læring i et digitalt samfunn
    • Estetikk og digital lek - å skape sammen
    • Digital teknologi i kommunikasjon
    • Digital dømmekraft
    • Profesjonsfaglig digital kompetanse
    • Miljø og bærekraft
    • Spill som pedagogikk