Programplaner og emneplaner - Student
M1KP1400 Klasserommet ute Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching Outdoors
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Denne videreutdanningen er for deg som ønsker økt digital kompetanse i en barnehagefaglig kontekst. I emnet vil du lære om hvordan digitalisering, mediekulturer og teknologi påvirker barns lek, oppvekst og læring i dagens digitale samfunn. Videreutdanningen legger vekt på hvilken betydning medier og digitale verktøy har og hvordan du kan bruke dette aktivt i barns lek og læringsprosesser.
Emnet omfatter sider ved digitalisering i samfunn, arbeidsliv og hverdagsliv som er relevante for profesjonsutøvelse i barnehagen. Forståelse av digitaliseringsprosesser i samfunnet omfatter blant annet problemstillinger knyttet til digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske, sosiale, økonomiske og kulturelle problemstillinger.
Digital kompetanse i barnehagen er en nettbasert videreutdanning på masternivå som går over to semestre. Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) eller som del av masterprogrammet digital læringsdesign (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Digital kompetanse i barnehagen etter opptak på et masterprogram.
Forkunnskapskrav
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om orientering, førstehjelp og sikkerhet i friluftsliv
- har kunnskap om et bredt utvalg av lek, tradisjonelle og nyere utendørsaktiviteter
- har kunnskap om friluftsliv og uteskole som pedagogisk arbeidsmåte i skolen
- har kunnskap om friluftsliv som kulturelt fenomen og naturen som en arena for rekreasjon
- har kunnskap om hvordan friluftsliv kan knyttes til bærekraft og naturvern
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og bruke grunnleggende friluftslivsferdigheter i ulike naturmiljø med tanke på undervisning i kroppsøving og idrettsfag med tanke på undervisning på hele utdanningsløpet, trinn 1-13
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i ulike naturmiljø til ulike årstider for en mangfoldig elevgruppe
- kan gjennomføre livreddende førstehjelp og ivareta elevers sikkerhet i ulike praktisk-metodiske aktiviteter utendørs
- kan gjennomføre undervisning i svømming og livredning utendørs
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv og sikkerhet
- kan vurdere og gi faglige tilbakemeldinger på medstudenters arbeid med praktisk-metodiske aktiviteter ute
Innhold
- Barnehagens digitale praksis
- Verktøy til kartlegging av egen praksis
- Barns lek og mediekultur
- Multimodal læring
- Oppvekst. lek og læring i et digitalt samfunn
- Estetikk og digital lek - å skape sammen
- Digital teknologi i kommunikasjon
- Digital dømmekraft
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Miljø og bærekraft
- Spill som pedagogikk
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Godkjent livredningsprøve utendørs.
- Godkjent prøve som viser kompetanse i orientering.
- Godkjent ABC-plan for turplanlegging
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Vurdering og eksamen
Individuell eksamen som består av følgende deleksamener:
- Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen med varighet på 15 minutter.
- Deleksamen 2: Individuell skriftlig tekst. Omfang 2000 ord, pluss/minus 10%.
Det gis en samlet karakter i emnet hvor Ddeleksamen 1 og deleksamen 2 vektes 50/50.
Begge deleksamener må bestås for å få emnet M1KP1400 bestått.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det er kun den/de deleksamenen(e) som ikke får bestått karakter som må tas på nytt. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide den enkelte deleksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Sensorordning
Målgruppe
Utdanningen retter seg mot barnehagelærere som ønsker økt digital kompetanse.
Opptakskrav
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i refleksjon, kunnskapsdeling i profesjonsfellesskap og utprøving på eget arbeidssted. Det er derfor et krav at studenten arbeider i barnehage, eller har kontakt med en barnehage der det er mulig å gjennomføre arbeidskrav som er del av videreutdanningen, under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver, eller barnehagen der arbeidskrav skal gjennomføres.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn ledige studieplasser, rangeres søkere etter karakterpoeng fra bachelorutdanning. Søkere som har fått innvilget tilretteleggingsmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).
Fra søkere med utenlandsk barnehagelærerutdanning eller lærerutdanning kreves godkjenning av NOKUT (fra og med 2020) eller Utdanningsdirektoratet/Udir (til og med 2019). For mer informasjon, se NOKUTS nettsider (nokut.no)