EPN-V2

M1KP1400 Klasserommet ute Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching Outdoors
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021. Redaksjonelle endringer lagt inn 7. mars 2023.

    Emnet skal kvalifisere studentene til å drive undervisning utendørs gjennom friluftsliv, uteskole og i aktiviteter i nærmiljøet. Gjennom emnet vil studentene få mulighet til å oppleve og utforske undervisning i samhandling i og med naturen på en trygg måte. I et samarbeid med Emne 3 Tverrfaglige temaer i skolen, som går samme vårsemester,skal studentene få økt refleksjonsevne rundt spørsmål om bærekraftig utvikling og naturen som verdi og ressurs i friluftsliv, naturferdsel og uteskole.

  • Forkunnskapskrav

    Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om orientering, førstehjelp og sikkerhet i friluftsliv
    • har kunnskap om et bredt utvalg av lek, tradisjonelle og nyere utendørsaktiviteter
    • har kunnskap om friluftsliv og uteskole som pedagogisk arbeidsmåte i skolen
    • har kunnskap om friluftsliv som kulturelt fenomen og naturen som en arena for rekreasjon
    • har kunnskap om hvordan friluftsliv kan knyttes til bærekraft og naturvern

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utvikle og bruke grunnleggende friluftslivsferdigheter i ulike naturmiljø med tanke på undervisning i kroppsøving og idrettsfag med tanke på undervisning på hele utdanningsløpet, trinn 1-13
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i ulike naturmiljø til ulike årstider for en mangfoldig elevgruppe
    • kan gjennomføre livreddende førstehjelp og ivareta elevers sikkerhet i ulike praktisk-metodiske aktiviteter utendørs
    • kan gjennomføre undervisning i svømming og livredning utendørs

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv og sikkerhet
    • kan vurdere og gi faglige tilbakemeldinger på medstudenters arbeid med praktisk-metodiske aktiviteter ute
  • Innhold

    Studentene kan skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to.

    Studenten(e) skal utarbeide en prosjektbeskrivelse med tilhørende fremdriftsplan. Alle prosjektbeskrivelser må godkjennes av emneansvarlig innen gitte tidsfrister.

    Student/ studentgruppe får tildelt veileder for masterprosjektet. Veileder kan være intern eller ekstern. Det gis normalt inntil 25 timer veiledning per prosjekt. Omfanget av veiledningen vil avhenge av fagområde og arbeidsmetoder. Veiledningen skal sikre en tilfredsstillende progresjon og kvalitet i arbeidet. Student/studentgruppe, hovedveileder og eventuelle biveiledere inngår en avtale etter at prosjektbeskrivelsen er godkjent av emneansvarlig. Avtalen skal regulere ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Når flere studenter skriver sammen, skal det følge et vedlegg til oppgaven som dokumenterer hva den enkelte student har bidratt med.

    Studentene samles til seminarer i løpet av masteroppgaveperioden. Seminarene gir studentene mulighet til å dele erfaringer fra eget prosjektarbeid. Studentene skal delta i faglige diskusjoner, øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene. Seminarene vil gjennomføres digitalt eller ved fysisk oppmøte på universitetet.

    Detaljerte retningslinjer for masteroppgaven blir publisert på OsloMets læringsplattform.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
    • Godkjent livredningsprøve utendørs.
    • Godkjent prøve som viser kompetanse i orientering.
    • Godkjent ABC-plan for turplanlegging

    Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell eksamen som består av følgende deleksamener:

    • Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen med varighet på 15 minutter.
    • Deleksamen 2: Individuell skriftlig tekst. Omfang 2000 ord, pluss/minus 10%.

    Det gis en samlet karakter i emnet hvor Ddeleksamen 1 og deleksamen 2 vektes 50/50.

    Begge deleksamener må bestås for å få emnet M1KP1400 bestått.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det er kun den/de deleksamenen(e) som ikke får bestått karakter som må tas på nytt. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide den enkelte deleksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Masteroppgaven skal være et selvstendig og veiledet forsknings- eller utviklingsarbeid.

    Studentene velger selv tema for masteroppgaven. Studentene kan ta initiativ til oppgaver selv ut ifra faglig bakgrunn og interesse. Det kan også være aktuelt med oppgaver tilknyttet forskningsprosjekter ved universitetet eller eksterne norske og utenlandske institusjoner som OsloMet har avtale med.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan tilegne seg avansert kunnskap innenfor masteroppgavens fagområde fra relevant forsknings- og faglitteratur
    • kan forklare det teoretiske grunnlaget som ligger til grunn for masteroppgavens tema og for metodene som inngår i arbeidet
    • kan kritisk vurdere tidligere forskning, eksisterende teori og metoder som ligger til grunn for masteroppgavens problemstilling
    • kan vurdere tidligere forskning som grunnlag for å kritisk vurdere egne resultater

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utarbeide en prosjektbeskrivelse for masterprosjektet under veiledning og i tråd med vitenskapelig metode
    • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer
    • kan utføre metoder, prosesser, beregninger, analyser og undersøkelser som er aktuelle for masteroppgaven på en selvstendig måte
    • kan kvalitetssikre eget arbeid
    • kan presentere resultater på en vitenskapelig måte og drøfte disse opp mot tidligere forskning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende vitenskapelige metoder på nye og ukjente fagområder og formulere nye forskningsspørsmål
    • kan kritisk analysere og sette sammen kunnskap fra ulike kilder
    • kan formidle et omfattende selvstendig arbeid, både skriftlig og muntlig, i henhold til gjeldende konvensjoner for vitenskapelig rapportering
    • kan formidle forskningsresultater både vitenskapelig og populærvitenskapelig
    • kan identifisere og drøfte etiske problemstillinger i forskning i tråd med gjeldende lovverk og internasjonale konvensjoner