EPN-V2

M1KP1300 Tverrfaglige temaer i skolen Emneplan

Engelsk emnenavn
Interdisciplinary Topics in School
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Teaching methods vary between lectures given by lecturers and guest lecturers. Students will actively participate in teaching and group work.

Forkunnskapskrav

Work requirements for groups are to make a summary and an assessment of 3 - 4 syllabus articles. Syllabus articles will be distributed to groups. Approval of the work requirement by the course convener is required to sit the exam.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring, bærekraftig utvikling, og hvordan en kan fremme kompetanse innenfor disse temaene ved bruk av varierte metoder, gjennom læringsarenaer på skolen og i nærmiljøet, samt som en global utfordring
  • har kunnskap om dans og alternative bevegelsesformer
  • har grunnleggende kunnskap om skolens ansvar i saker som omhandler mobbing, vold og seksuelle overgrep

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning der de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling er integrert
  • kan reflektere over hvordan helse utvikles i samspill mellom mennesker og omgivelser
  • kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen dans og alternative varierte bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan som utgangspunkt for undervisning i tverrfaglige temaer
  • kan i samarbeid med rette faginstanser og foreldre/foresatte iverksette tiltak mot mobbing og vold og for oppfølging av seksualiserte overgrep

;

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til kritisk refleksjon knyttet til demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng og som en global utfordring
  • kan reflektere over valg av og bruke digitale undervisningsmetoder
  • kan muntlig presentere et faglig forankret undervisningsopplegg
  • kan vurdere og gi noe mer videreutviklede faglig begrunnede tilbakemeldinger på medstudenters arbeid

Innhold

Emnet skal gi studentene kunnskap om de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling. Studentene skal tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i varierte bevegelsesaktiviteter og dans for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning relatert til de tverrfaglige temaene.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.

Vurdering og eksamen

The exam papers are graded by one internal and one external examiner. The external examiner will grade 25 % of the exam papers.

The grades awarded for the papers assessed by an external examiner form the basis for determining the level for awarding the different grades. The internal examiner shall take the external examiner's assessment into consideration in the grading of all the exams.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt til presentasjonen av undervisningsøkten.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.