EPN-V2

M1KP1100 Fra læreplan til undervisning Emneplan

Engelsk emnenavn
From Curriculum to Teaching
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Skrivesaker og papir.

Forkunnskapskrav

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet i barnetrinnet, ungdomstrinnet og i videregående opplæring
  • har kunnskap om ulike legitimeringsgrunnlag for kroppsøvingsfaget og hvilke pedagogiske konsekvenser disse har for undervisning
  • har kunnskap om ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller som er sentrale for undervisning, læring og vurdering i kroppsøving og idrettsfag
  • har kunnskap om grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
  • har kunnskap om grunnleggende prinsipper for ball- og lagspill
  • har kunnskap om grunnleggende basisferdigheter i friluftsliv og turmetodikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende læreplaner for å planlegge undervisning, og begrunne didaktiske valg i planlegging og gjennomføring av undervisning
  • har grunnleggende didaktiske ferdigheter til å undervise og vurdere i et utvalg av praktisk-metodiske aktiviteter inne og ute
  • kan tilrettelegge og gjennomføre grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
  • kan ivareta egen og andres sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
  • kan mestre enkle basisferdigheter for friluftsliv
  • kan skrive en kort akademisk tekst og benytte digitale referansesystemer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over grunnleggende profesjonsfaglige, didaktiske og pedagogiske temaer spesielt relevante for kroppsøving og idrettsfag skolen
  • kan reflektere over hvordan en akademisk tekst bygges opp
  • kan begrunne innsetting av referanser i tekst og i litteraturlisteInnhold

Innhold

Innholdet i emnet er profesjonsfaglige temaer knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring med særlig vekt på didaktiske og pedagogiske modeller. Introduksjon til skriving av akademiske tekster og bruk av referanser vil vektlegges. I tillegg inneholder emnet friluftsliv i ulike naturmiljø samt svømming og livredning, og praktisk-metodiske aktiviteter som lek og lag- og ballspill.

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning
  • Godkjent livredningsprøve innendørs. Studenten som ikke oppnår godkjent livredningsprøve, har krav på to nye forsøk samme høst
  • Gjennomført veiledning av semesteroppgave
  • I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide et refleksjonsnotat som knytter praksiserfaringen til relevante tema i emnet. Omfang: 1000 ord +/- 10%

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Vurdering og eksamen

Emnet inneholder følgende tema:

  1. Skrift og tale som ulike kommunikative modaliteter
  2. Utvikling av oversettelsesstrategier for tolking av skriftlig tekst til tale (tolking)
  3. Leseferdigheter og multimodal tekstanalyse
  4. Etikk i tolking fra skrift til tale
  5. Språksamarbeid om kontrastive aspekter knyttet til språk og kommunikasjon
  6. Språkarbeid - videreutvikling av tospråklige ferdigheter innen spesifikk fagterminologi, nyere språkutvikling, språklige registre, eget vokabular og språkføring

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.