EPN-V2

M1GSF2100 Samfunnsfag 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Studies 1, Part 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Fagplan

  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
    • har kunnskap om fagdidaktisk teori og forskning om samfunnsfaget i skolen
    • har kunnskap om vurdering for læring i samfunnsfag
    • har kunnskap om skolefaget samfunnsfag og samfunnsfagets styringsdokumenter i et historisk perspektiv
    • har kunnskap om samspillet mellom mennesker, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling og bærekraftig utvikling til ulike tider: I jeger-/sanker-samfunnet, jordbrukssamfunnet, industrisamfunnet og det postindustrielle samfunnet
    • har kunnskap om globalhistoriske hovedtrekk
    • har kunnskap om ulike perspektiver på bruk av IKT i samfunnsfagundervisningen og barn og unges digitale hverdag
    • har kritisk bevissthet om bruk av ulike informasjonskilder som Internett og andre digitale medier

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
    • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan

    kan lede læringsprosesser i begynneropplæring med vekt på å utvikle grunnleggende ferdigheter

    • kan finne, tolke og vurdere ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser
    • kan anvende historisk tenkning i planleggingen av undervisningen
    • kan trene elever i å se seg selv som aktør i det globale samfunnet
    • kan bruke digitale medier i undervisning og som støtte for elevenes læringsarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere selvstendig og kritisk omkring samfunnsfaglige spørsmål.
    • har overblikk over perioder og utviklingsmønstre og kan gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert.
    • kan reflektere om forholdet mellom individ og samfunn
    • kan reflektere omkring dimensjonene tid og rom
  • Innhold

    Emnet gir en grunnleggende innføring i samfunnsfagets hovedområder (geografi, historie, samfunnskunnskap) og samfunnsfagdidaktikk. Studentene får innblikk i lange historiske linjer fra jeger-/ sanker-samfunnet til det postindustrielle samfunnet, i et nasjonalt så vel som et internasjonalt perspektiv. Videre gir emnet innsikt i sentrale nøkkelbegreper, fagdidaktiske problemstillinger og begynneropplæring i samfunnsfag.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se fagplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.

    Estetisk arbeidskrav

    Studentene utformer et estetisk arbeidskrav i forbindelse med en storylineøkt knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og produktet presenteres med muntlig framlegg på ca. 15 minutter. Formålet med arbeidskravet er å fremme estetiske arbeidsformer i arbeid med demokratiske verdier som likeverd og perspektivtaking.

    Undervisningsopplegg for elektronisk tavle og skriftlig refleksjonsnotat

    Studentene utvikler et undervisningsopplegg knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og opplegget presenteres med muntlig framlegg på ca. 15 minutter. Studentene skriver en individuell fagtekst på bakgrunn av undervisningsopplegget. Omfang 2000 ord (+/-10%). Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentenes digitale kompetanse, muntlige ferdigheter, samt faglige og fagdidaktiske refleksjoner.

    Gruppepresentasjon om praksiserfaringer

    Praksisgruppene presenterer en problemstilling som bygger på erfaringer fra praksis. Problemstillingen skal begrunnes og drøftes i lys av faglitteratur og fagdidaktisk litteratur.

    Omfang av gruppepresentasjon er ca. 10 minutter. Gruppens presentasjon danner grunnlaget for den individuelle fagteksten som utgjør eksamen i emne 1.

    Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensform

    En individuell skriftlig oppgave (fagtekst) som bygger på erfaringer fra praksis. Fagteksten skal inkludere både faglige og fagdidaktiske perspektiver. Omfang: 4000 ord (+/- 10 %). Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen har studenten anledning til å omarbeide tekstbesvarelsen fra ordinær eksamen til ny eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.