EPN

M1GSF2100 Samfunnsfag 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Studies 1, Part 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap

  • har kunnskap om fagdidaktisk teori og forskning om samfunnsfaget i skolen

  • har kunnskap om vurdering for læring i samfunnsfag

  • har kunnskap om skolefaget samfunnsfag og samfunnsfagets styringsdokumenter i et historisk perspektiv

  • har kunnskap om samspillet mellom mennesker, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling og bærekraftig utvikling til ulike tider: I jeger-/sanker-samfunnet, jordbrukssamfunnet, industrisamfunnet og det postindustrielle samfunnet

  • har kunnskap om globalhistoriske hovedtrekk  

  • har kunnskap om ulike perspektiver på bruk av IKT i samfunnsfagundervisningen og barn og unges digitale hverdag

  • har kritisk bevissthet om bruk av ulike informasjonskilder som Internett og andre digitale medier

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan  

kan lede læringsprosesser i begynneropplæring med vekt på å utvikle grunnleggende ferdigheter

  • kan finne, tolke og vurdere ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser   

  • kan anvende historisk tenkning i planleggingen av undervisningen

  • kan trene elever i å se seg selv som aktør i det globale samfunnet

  • kan bruke digitale medier i undervisning og som støtte for elevenes læringsarbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere selvstendig og kritisk omkring samfunnsfaglige spørsmål.

  • har overblikk over perioder og utviklingsmønstre og kan gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert.  

  • kan reflektere om forholdet mellom individ og samfunn

  • kan reflektere omkring dimensjonene tid og rom

Innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring i samfunnsfagets hovedområder (geografi, historie, samfunnskunnskap) og samfunnsfagdidaktikk. Studentene får innblikk i lange historiske linjer fra jeger-/ sanker-samfunnet til det postindustrielle samfunnet, i et nasjonalt så vel som et internasjonalt perspektiv. Videre gir emnet innsikt i sentrale nøkkelbegreper, fagdidaktiske problemstillinger og begynneropplæring i samfunnsfag.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.

 

Estetisk arbeidskrav

Studentene utformer et estetisk arbeidskrav i forbindelse med en storylineøkt knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og produktet presenteres med muntlig framlegg på ca. 15 minutter. Formålet med arbeidskravet er å fremme estetiske arbeidsformer i arbeid med demokratiske verdier som likeverd og perspektivtaking.

 

Undervisningsopplegg for elektronisk tavle og skriftlig refleksjonsnotat

Studentene utvikler et undervisningsopplegg knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og opplegget presenteres med muntlig framlegg på ca. 15 minutter. Studentene skriver en individuell fagtekst på bakgrunn av undervisningsopplegget. Omfang 2000 ord (+/-10%). Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentenes digitale kompetanse, muntlige ferdigheter, samt faglige og fagdidaktiske refleksjoner.

 

Gruppepresentasjon om praksiserfaringer

Praksisgruppene presenterer en problemstilling som bygger på erfaringer fra praksis. Problemstillingen skal begrunnes og drøftes i lys av faglitteratur og fagdidaktisk litteratur.

Omfang av gruppepresentasjon er ca. 10 minutter. Gruppens presentasjon danner grunnlaget for den individuelle fagteksten som utgjør eksamen i emne 1.

 

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Vurdering og eksamen

Eksamensform

En individuell skriftlig oppgave (fagtekst) som bygger på erfaringer fra praksis. Fagteksten skal inkludere både faglige og fagdidaktiske perspektiver. Omfang: 4000 ord (+/- 10 %). Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.

 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen har studenten anledning til å omarbeide tekstbesvarelsen fra ordinær eksamen til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.