EPN-V2

M1GPE2100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy, Subject 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning
  • individuell prosessbok etter nærmere gitte kriterier. Prosessboken skal dokumentere samtlige arbeider og framstillingsteknikker i emnet.

Læringsutbytte

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning
  • individuell prosessbok etter nærmere gitte kriterier. Prosessboken skal dokumentere samtlige arbeider og framstillingsteknikker i emnet.

Innhold

Emne 3 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Begynneropplæring

  • overgang barnehage - skole
  • lek og vennskapsrelasjoner
  • kroppslige og emosjonelle perspektiver
  • fysisk læringsmiljø
  • klasseledelse og organisering av læringsaktiviteter i begynneropplæringen

Tema 2: Barn, helse og livsmestring

  • barn i vanskelige livssituasjoner
  • lærevansker
  • tidlig innsats sosialt og faglig

Tema 3: Inkludering, atferdsvansker og flerspråklighet

  • flerspråklighet som normalitet
  • anerkjennelse av samisk språk og kultur i norsk skole
  • inkluderende læringsmiljø i en mangfoldig skole
  • skole-hjem samarbeid
  • skolens samarbeidspartnere - tverrprofesjonelt samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Mappevurdering:

Del 1) To individuelle skriftlige oppgaver, totalt 3000 ord (+/- 10 prosent).

Del 2) Tre individuelle praktiske oppgaver etter gitte kriterier (Arbeid tilsvarende 10 laboratoriedager).

Det gis en samlet karakter på mappen. Dersom en eller flere av oppgavene blir vurdert til «ikke bestått» blir også samlet karakter «ikke bestått».

Ved ny og utsatt eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaver vurdert til «Ikke bestått» én gang. Praktiske arbeider må da forbedres eller lages på nytt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer.

Hjelpemidler ved eksamen

20 studiepoeng overlapp med TANN2400 Avtakbar protetikk.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.