Programplaner og emneplaner - Student
M1GPE2100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogy, Subject 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;
- minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning
- individuell prosessbok etter nærmere gitte kriterier. Prosessboken skal dokumentere samtlige arbeider og framstillingsteknikker i emnet.
Læringsutbytte
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning
- individuell prosessbok etter nærmere gitte kriterier. Prosessboken skal dokumentere samtlige arbeider og framstillingsteknikker i emnet.
Innhold
Emne 3 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Begynneropplæring
- overgang barnehage - skole
- lek og vennskapsrelasjoner
- kroppslige og emosjonelle perspektiver
- fysisk læringsmiljø
- klasseledelse og organisering av læringsaktiviteter i begynneropplæringen
Tema 2: Barn, helse og livsmestring
- barn i vanskelige livssituasjoner
- lærevansker
- tidlig innsats sosialt og faglig
Tema 3: Inkludering, atferdsvansker og flerspråklighet
- flerspråklighet som normalitet
- anerkjennelse av samisk språk og kultur i norsk skole
- inkluderende læringsmiljø i en mangfoldig skole
- skole-hjem samarbeid
- skolens samarbeidspartnere - tverrprofesjonelt samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Mappevurdering:
Del 1) To individuelle skriftlige oppgaver, totalt 3000 ord (+/- 10 prosent).
Del 2) Tre individuelle praktiske oppgaver etter gitte kriterier (Arbeid tilsvarende 10 laboratoriedager).
Det gis en samlet karakter på mappen. Dersom en eller flere av oppgavene blir vurdert til «ikke bestått» blir også samlet karakter «ikke bestått».
Ved ny og utsatt eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaver vurdert til «Ikke bestått» én gang. Praktiske arbeider må da forbedres eller lages på nytt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer.
Hjelpemidler ved eksamen
20 studiepoeng overlapp med TANN2400 Avtakbar protetikk.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.